بجد مفارقة ضاحكة حصلت لي بقدر ماهي حرقت دمي أول ما الكلام أتوجه لي لكن بعدها فعلا ضحكت بشدة من كتر سخرية القدر ولفة الايام على عدم فهم كتير أوي من مجتمعنا لكل الكلام اللي بيقولوه ففي حوار كان أحد أطرافه أنا وأنا بأصب جل غضبي على المسمى سيد بيه أوكي وخاصة في موضوع النقاب .. الطرف التاني والوحيد وجه كلمة ظريفة وقال دا دكتور في أصول الشريعه يعني بيفهم أكتر مننا ... الكلمة حرقت دمي جدا أصل شهادته مش دليل على صحة ما يقول
لكن فكرت شوية لاقيت في كتير في مجتمعنا بيفكروا بنفس الفكر دا راجل ازهري ومعاه دكتوراه ... سبحان الله طيب ما عمرو خالد لا معاه دكتوراه ولا يحزنون ولا دارس اصلا شريعه اسلامية ونفس النوعية من الناس دي لما بتسمعه بيتكلم بتقول لكلامه آمين رغم كم اللغط والأخطاء في كلامه ومحاضراته مع كامل إحترامي له كمجتهد ولكل مجتهد نصيب
جه في عقل بالي طب وهو الشيوخ اللي الواحد بيعتد بيهم دول مش دارسين ؟؟؟ قلت لا لازم أدور وأفتش وأشوف يمكن يكونوا مش دارسين تبقى واقعه سواد ومكنتوش شوفتم الكلام اللي انا باكتبه دا لاني كنت هاتكتم في نفسي واسكت
وبدأت أدور ... ولأني من الناس المتابعين بشدة لقناة الرحمة على وجه الخصوص من مجمل القنوات الدينية ومن المتابعين لكل شيوخها بدأت أدور بالأخص على شيوخ قناة الرحمة اللي أعرفهم وخصوصا ان معظم من يدافعون عن سيد بيه أوكي من المعادين لقناة الرحمة ويشيعوا أن شيوخها مالهمش علاقة بالدين ولا معاهم شهادات وفوق كل دا سلفيين متشددين وحشين كخه
وبدأت بمؤسس القناة نفسه الشيخ الجليل محمد حسان
وجدت أن شيخنا الجليل حاصل على بكالريوس إعلام من جامعة القاهره بتقدير عام جيد جدا ( عارف ان ناس هاتقول مالوش علاقة بالدين )
طيب ندخل على مؤهلاته الاخرى حاصل على الماجيستير من معهد الدراسات الإسلامية التابع للأزهر الشريف بمجملة دون وجود شيخ الأزهر ضمن هذا المجمل
فوق كل دا الراجل كان امام وخطيب مسجد الراجحي بالممملكة العربية السعودية ( هي المملكة العربية السعودية هاتعين أي حد امام مسجد وخطيب )
كان مدرس مادة الحديث الشريف ومناهج المحدثين في كليتي الشريعة وأصول الدين بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية فرع القصيم .
أستاذ العقيدة بمعهد إعداد الدعاة بمجمع أنصار السنة المحمدية ( المجمع مجاز من الأزهر الشريف )
ولأني مش هاقضي البوست كله تعريف بمشايخ أجلاء هم في غنى عن اني اعرف بيهم الناس فقلت اجيب اللينك لكل المشايخ واللي عايز يدور على الشيخ اللي يحبه يختار
أضغط على كلمة علماء السنة هتلاقي تصنيف كل عالم حسب اول حرف من اسمه ودراسته الازهرية والغير ازهريه
نيجي بقى لنقطة تانيه وبكامل احترام عشان مانزعلش منا الناس ... شيخ الازهر هل هو أهل للثقة أكثر عند المصريين أم فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي رحمه الله ؟؟
عارف ان الكل هايقول الشيخ الشعراوي والله عارف من غير ما تقولوا
شيخ الأزهر أحل الغناء تحليلا صريحا بينما الشيخ متولي الشعراوي وهو شيخ أزهري حرمه تحريما صريحا وكان وزيرا للأوقاف ... ولأننا لسنا في صدد مناقشة ايه الحلال وايه الحرام ولاني زي كل اللي هايقرا البوست باسمع اغاني ساعات وانا لا شيخ ولا حاجه دا انا نيلة وايامي سواد وربنا يستر علينا
ولكن ما من فتوى خرجت إلى الشعب المصري من ذلك الرجل الجاثم على منصب شيخ الأزهر إلا وكانت مخالفة تمام المخالفة لما أفتى به كل من كان قبله من أصحاب منصب مفتي الديار المصرية أو حتى منصب شيخ الازهر الذي أصبح بالتعيين من قبل رئيس الجمهورية بعد أن أعلن الشيخ الجليل عبد الحليم محمود رحمه الله العصيان على رجال الثورة لما يفعلوه من مناهب في البلد
شيخ الأزهر مرفوع ضده قضايا من جبهة علماء الأزهر الشريف والذي سيظل شريفا طالما هناك أمثال هؤلاء الذين لا يخافون في الله لومة لائم
شيخ الأزهر حلل ربا البنوك رغم أن مفتي الديار المصريه الأسبق الشيخ الدكتور نصر فريد واصل حرمه تحريما صريحا والدكتور نصر فريد واصل مفتي الديار المصرية دكتور في أصول الشريعه الاسلامية ويحمل درجة الاستاذية أي أن شيخ الأزهر أمام شهادات ذلك الرجل ما هو الا مجرد تلميذ خيبان وفاشل كمان
هذا إذا كان الامر مربوط بالشهادات
ولكن لماذا مجتمعنا المصري الذي يعترف بشهادة الدكتور سيء طنطاوي (الذي حلل الغناء وفوائد البنوك الربوية وأحل التمثيل وحرم النقاب بل وجعله عادة ولا يرقى لمرتبة الفضل حتى ) لا يعترف بشهادة الدكتور جمال البنا رغم أنه أيضا دكتور في أصول الشريعه بل وابن الامام أحمد البنا والأخ الاصغر للامام الشهيد حسن البنا ... رغم ان فتاوى جمال البنا لا تبعد كثيرا عن فتاوى سيء طنطاوي وكلاهما دائما يلعب في نفس المنطقة
إن الأمر لا يتعلق بشهادات أصحاب الفتاوى فلدينا من يحملون الشهادات ولا يفقهون شيئا ... ولدينا من لا يحملون الشهادات وكثير منا يتبعهم ويسمع لهم ويصدق على كلامهم
أيام الرسول صلوات الله عليه حاول أحد يهود بني قينقاع خلع نقاب مرأه مسلمة كانت تشتري حلي من صائغ يهودي فما كان من المرأه المسلمة إلا ان قالت وا إسلاماه فكانت غزوة بني قينقاع لأنه فقط حاول ..... فقط حاول .... فقط حاول خلع نقابها
اما شيخ الازهر خلع نقاب البنت لا وكمان قالها اومال لو كنتي جميلة
لكن فكرت شوية لاقيت في كتير في مجتمعنا بيفكروا بنفس الفكر دا راجل ازهري ومعاه دكتوراه ... سبحان الله طيب ما عمرو خالد لا معاه دكتوراه ولا يحزنون ولا دارس اصلا شريعه اسلامية ونفس النوعية من الناس دي لما بتسمعه بيتكلم بتقول لكلامه آمين رغم كم اللغط والأخطاء في كلامه ومحاضراته مع كامل إحترامي له كمجتهد ولكل مجتهد نصيب
جه في عقل بالي طب وهو الشيوخ اللي الواحد بيعتد بيهم دول مش دارسين ؟؟؟ قلت لا لازم أدور وأفتش وأشوف يمكن يكونوا مش دارسين تبقى واقعه سواد ومكنتوش شوفتم الكلام اللي انا باكتبه دا لاني كنت هاتكتم في نفسي واسكت
وبدأت أدور ... ولأني من الناس المتابعين بشدة لقناة الرحمة على وجه الخصوص من مجمل القنوات الدينية ومن المتابعين لكل شيوخها بدأت أدور بالأخص على شيوخ قناة الرحمة اللي أعرفهم وخصوصا ان معظم من يدافعون عن سيد بيه أوكي من المعادين لقناة الرحمة ويشيعوا أن شيوخها مالهمش علاقة بالدين ولا معاهم شهادات وفوق كل دا سلفيين متشددين وحشين كخه
وبدأت بمؤسس القناة نفسه الشيخ الجليل محمد حسان
وجدت أن شيخنا الجليل حاصل على بكالريوس إعلام من جامعة القاهره بتقدير عام جيد جدا ( عارف ان ناس هاتقول مالوش علاقة بالدين )
طيب ندخل على مؤهلاته الاخرى حاصل على الماجيستير من معهد الدراسات الإسلامية التابع للأزهر الشريف بمجملة دون وجود شيخ الأزهر ضمن هذا المجمل
فوق كل دا الراجل كان امام وخطيب مسجد الراجحي بالممملكة العربية السعودية ( هي المملكة العربية السعودية هاتعين أي حد امام مسجد وخطيب )
كان مدرس مادة الحديث الشريف ومناهج المحدثين في كليتي الشريعة وأصول الدين بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية فرع القصيم .
أستاذ العقيدة بمعهد إعداد الدعاة بمجمع أنصار السنة المحمدية ( المجمع مجاز من الأزهر الشريف )
ولأني مش هاقضي البوست كله تعريف بمشايخ أجلاء هم في غنى عن اني اعرف بيهم الناس فقلت اجيب اللينك لكل المشايخ واللي عايز يدور على الشيخ اللي يحبه يختار
أضغط على كلمة علماء السنة هتلاقي تصنيف كل عالم حسب اول حرف من اسمه ودراسته الازهرية والغير ازهريه
نيجي بقى لنقطة تانيه وبكامل احترام عشان مانزعلش منا الناس ... شيخ الازهر هل هو أهل للثقة أكثر عند المصريين أم فضيلة الشيخ محمد متولي الشعراوي رحمه الله ؟؟
عارف ان الكل هايقول الشيخ الشعراوي والله عارف من غير ما تقولوا
شيخ الأزهر أحل الغناء تحليلا صريحا بينما الشيخ متولي الشعراوي وهو شيخ أزهري حرمه تحريما صريحا وكان وزيرا للأوقاف ... ولأننا لسنا في صدد مناقشة ايه الحلال وايه الحرام ولاني زي كل اللي هايقرا البوست باسمع اغاني ساعات وانا لا شيخ ولا حاجه دا انا نيلة وايامي سواد وربنا يستر علينا
ولكن ما من فتوى خرجت إلى الشعب المصري من ذلك الرجل الجاثم على منصب شيخ الأزهر إلا وكانت مخالفة تمام المخالفة لما أفتى به كل من كان قبله من أصحاب منصب مفتي الديار المصرية أو حتى منصب شيخ الازهر الذي أصبح بالتعيين من قبل رئيس الجمهورية بعد أن أعلن الشيخ الجليل عبد الحليم محمود رحمه الله العصيان على رجال الثورة لما يفعلوه من مناهب في البلد
شيخ الأزهر مرفوع ضده قضايا من جبهة علماء الأزهر الشريف والذي سيظل شريفا طالما هناك أمثال هؤلاء الذين لا يخافون في الله لومة لائم
شيخ الأزهر حلل ربا البنوك رغم أن مفتي الديار المصريه الأسبق الشيخ الدكتور نصر فريد واصل حرمه تحريما صريحا والدكتور نصر فريد واصل مفتي الديار المصرية دكتور في أصول الشريعه الاسلامية ويحمل درجة الاستاذية أي أن شيخ الأزهر أمام شهادات ذلك الرجل ما هو الا مجرد تلميذ خيبان وفاشل كمان
هذا إذا كان الامر مربوط بالشهادات
ولكن لماذا مجتمعنا المصري الذي يعترف بشهادة الدكتور سيء طنطاوي (الذي حلل الغناء وفوائد البنوك الربوية وأحل التمثيل وحرم النقاب بل وجعله عادة ولا يرقى لمرتبة الفضل حتى ) لا يعترف بشهادة الدكتور جمال البنا رغم أنه أيضا دكتور في أصول الشريعه بل وابن الامام أحمد البنا والأخ الاصغر للامام الشهيد حسن البنا ... رغم ان فتاوى جمال البنا لا تبعد كثيرا عن فتاوى سيء طنطاوي وكلاهما دائما يلعب في نفس المنطقة
إن الأمر لا يتعلق بشهادات أصحاب الفتاوى فلدينا من يحملون الشهادات ولا يفقهون شيئا ... ولدينا من لا يحملون الشهادات وكثير منا يتبعهم ويسمع لهم ويصدق على كلامهم
أيام الرسول صلوات الله عليه حاول أحد يهود بني قينقاع خلع نقاب مرأه مسلمة كانت تشتري حلي من صائغ يهودي فما كان من المرأه المسلمة إلا ان قالت وا إسلاماه فكانت غزوة بني قينقاع لأنه فقط حاول ..... فقط حاول .... فقط حاول خلع نقابها
اما شيخ الازهر خلع نقاب البنت لا وكمان قالها اومال لو كنتي جميلة
المفاجأه الكبرى
في رسالة الدكتوراه لشيخ الأزهر قبل أن يصل لمنصب شيخ الأزهر قبل أن يكون إمعه يضحك عليها القاصي والداني أيام كان شيخا جليلا أقر إقرارا واضحا لا يخفى عن عين عاقل أو مجنون أو حتى عيل صغير لازال في حاجة إلى قصرية بأن النقاب بلفظ القرآن الكريم فرض
ونص قوله في تفسير آية الحجاب أهو
يأيها النبي قل لأزواجك اللائي في عصمتك، وقل لبناتك اللائي هن من نسلك، وقل لنساء المؤمنين كافة، قل لهن : إذا ما خرجن لقضاء حاجتهن، فعليهن أن يسدلن الجلابيب عليهن، حتى يسترن أجسامهن سترا تاما، من رءوسهن إلى أقدامهن، زيادة في التستر والاحتشام، وبعدا عن مكان التهمة والريبة." انتهى كلام الدكتور محمد سيد طنطاوي.
دا كلام الدكتور محمد سيد طنطاوي قبل أن يعتلي منصب شيخ الأزهر فما كان منه حين جلس على الكرسي إلا أن قتل الدكتور وبقي شيخ الحكومة
وأهو كله كلام
هناك 24 تعليقًا:
ملحقتش أقرا غير العنوان بس
أكيد بوست فيه مصيبة كالعادة
راجعة تاني
وجهة نظرك وتفسيرك للي بيحصل واضحة جدا
أنت عرفت تعبر عن اللي جواك بقلم سنه رفيع المستوي
ورغم إنه موضوع طويل بس تسلسل الأفكار خلاني أرجع وأقراه كلمة كلمة وحرف حرف بجد
ده مش بوست في مدونة .. دي ينفع مقالة في الأهرام
تحياتي ..
تمااااااااااااام جدااا كلامك,والله تعبت من كتر ماقلته فى مناقشات مع بعض المدونين اللى بيشتموا الشيخ حسان بأبشع الالفاظ(ربنا يهدى الجميع يارب) .
جهز نفسك علشان لو حد قرا منهم الكلام ده هتدخل فى جدل عقيييييييييم..
اخيرا حاجه عاوزه اقولها الشيخ طنطاوى هو عارف الحلال والحرام ودى حاجه انا مش هنكرها عليه بالامانه بس عارف مشكلته ايه؟؟
مشكلته انه معين من قبل الدوله,مشكلته انه جعل الدين يخدم الدوله.يعنى هو عارف كويس ان الربا حرام تمام؟ تفتكر فى مكانه الحكومه هى اللى معيناه فيها هيروح يبوظ اقتصادهم ويقولهم الربا حرام والبنوك لازم طبعا يحور شويه .وهكذا..
بالمناسبه مره حد بيسأله عن مصافحة النساء فقال انها حلال طالما مفيش شئ فى النفوس..
راح واحد تانى يوم علق وقال فى الجرنان فى حديث صحيح عن الرسول بيقول: انا لا اصافح النساء..وراح حاطط صوره لشيخ الازهر وهو بيسلم على سوزان مبارك:))
الهدف من كلامى هو عارف كويس الحديث ده,بس تفتكر لما سيدة مصر الاولى تمد ايدها وتسلم عليه هو هيقولها لا مش بسلم على نساء!!!!!
زى بالظبط دلوقتى مهدف الدوله متخليش فى مظاهر اسلاميه ومنها النقاب اوم ايه ابدا الحمله ياشيخ الازهر ,يبدأ الحمله شيخ الازهر.
احترامى لكل ما كتبت فبالفعل انت قلمك رفيع المستوى تحياتى
هههههه
حلوة حكاية البرطمة دى
ندخل فى الموضوع بقى ...
انا شفت فيديو لسيد بيه اوكيه مع محمود سعد و قال ان هو مقالش للبنت امال لو كنتى جميلة كنتى عملتى ايه ( و الله أعلم طبعا )
بس اللى لفت نظرى ان هو قال : انا بس قلتلها يا بنتى انتى قاعدة فى فصل كل زميلاتك بنات و المدرسة كمان امرأة يبقى مفيش داعى للنقاب طالما المكان مفيهوش رجال ...
و انا شايفه ان وجود حضرته لا يغير من الأمر شىء ( زى ما هو شايف بردو ) و المكان لسه مفيهوش رجال ....
برغم انى مش منتقبة ولا اعد نفسى من المتدينات, انا بنت عادية جدا
بس بحزن و بتحسر على امتنا لما شيخ الأزهر بتاعنا
يعنى المفروض يكون الرمز و القدوة يبقى حاله بالشكل ده ..
بس الحمد لله كل يوم بلاقى سبب يفهمنى ليه معظم شبابنا اصبحوا ذكور فقط و ليسوا رجال ... إلا من رحم ربى طبعا ...
التوبيك جميل و اسلوبك اكثر من رائع
دمت بود
منة مرتجى
استاذ أحمد أنا ليس لدى تعليق على هذا الموضوع أنا أكتب لك ردا على القراءة بأن الفرد فى مصر دخله نصف دولار مما يدفعه لعدم القراءة - أنا تعقيبى أن النصف دولار لا تمنعه من المنظرة بموبايل وشراؤه بالقسط وكمان دفع مصاريف مكالمته بص كده على كم بنى أدم فى مصر عنده موبايل؟؟ ولعلمك الفقير يقرأ أكثر من الغنى هو الغنى فاضى يقرأ :)))
نور يا عم احمد
وانا كمان عندى مفاجأة ليك ....
فتوي طنطاوي رقم 41/124، المسجلة في دار الإفتاء بتاريخ 20 فبراير 1989، التي أكد فيها أن فوائد البنوك ربا محرم شرعا، قائلا: لقد أجمع المسلمون علي تحريم الربا، وهو في اصطلاح الفقهاء زيادة في معاوضة مال بمال دون مقابل .
- وشوف الراجل رجع يقول ايه ......
تضارب فتاوي الدكتور محمد سيد طنطاوي، شيخ الأزهر، حول فوائد البنوك، التي أصدرها حينما كان مفتياً للجمهورية في فبراير عام 1989، والتي أفتي فيها بأنها ربا محرم شرعاً، وبين تصريحاته الأخيرة التي أباح فيها فوائد البنوك، وقوله: إن من يقول إنني حرمتها فهو (كذاب، كذاب، كذاب).
علماء الأزهر الشريف مش ساكتين وبيحفروا وراه لحد ما يقع .
تحياتى ليقك ولقلمك
ونورت المدونة عندى
اه يادمااااااااااغى تعبت والله من النقاشات فى الموضوع ده
اقولك حاجة انا يمكن ضد شيخ الازهر لكن مش هتعرض له بنتقاد لاذع ابدا ولا هسئ ليه بكلمة وخصوصا ان البوست اللى فات انت قولت كلمة وجدى غنيم سئ بيه اوكيه ويوم ما سمعت الحوار اللى اتكلم فيه عن شيخ الازهر زعلت جدااااااااا مش على شيخ الازهر على وجدى غنيم اللى كنت بحبه وباحترمه الاسلوب اللى اتكلم بيه مش اسلوب شيخ هو اتكلم باسلوب انسان عادى لما اتنرفز طلع غضبه بالالفاظ غير لائقة لكن الاولى كان اتناقش بالعقل والمنطق وبعيد عن السخرية علشان يعلم الناس النقاش بموضوعية والدفاع عن افكارهم بالمنطق مش بطولة اللسان
انما بقى موضوع شيوخ الرحمة انا مش بتابع بشكل داشم شيوخ الرحمة بس بحب واحترم محمد حسان جدا لانه انسان مش متشدد وبيوصل المعلومات بشكل هادى بخلاف بعضهم اللى بحس انى هدخل النار حدف وانا بسمع كلامهم لكن عمرى ما هنتقدهم بالعكس انا اتعلمت انى اخد الكويس من اى انسان واترك السئ يعنى هما بيقدموا الدين بشكل متشدد شوية مش مهم المهم انهم بيتكلموا صح
لكن انا باخد عليهم انهم بيمسوا فى فروع ويتشددوا فيها زى اللحية والنقاب انهم فرض وسنة مؤكدة واللى مش بيلتزم بيهم اثم يعنى الدين مش جوهر بس وبعدين بحب اسلوب اللين والرفق فى التعامل وتوصيل المعلومة والدين للناس
وبردو هقولك انا مش دايما مع الدعاة الجدد فى كل اراءهم بس انا باخد منهم الخير والاسلوب الحسن فى التعامل واللين والرفق وتقريب الناس ليهم وخصوصا فئة الشباب ودى حاجة تحسب ليهم
يبقى الحل ايه اننا نتعلم ان الاختلاف فى الدين رحمة من ربنا واقصد الاختلاف فى الفروع مش فى الاصول
واتمنى نتعلم الاختلاف يكون بعقل واحترام للاخر مش زعيق وخناق وصوت عالى وكل واحد عايز ينتصر رايه
مادام عندنا اكتر من راى يبقى على العلماء ضرورة توضيحه والناس ليها ملطق الحرية تنفذ اللى يناسبها مش نمسك فى الدين من جانب واحد وننسى الجوانب التانية
الاستاذ أحمد أنا لا أستحق كل هذا الاطراء أنا فقط أحاول أن أكوم من الفئة الواردة فى البوست التالى ولو بنشر القدر القليل وانا معك فى كل ما تقول ولكن هذا لا يعفينا أيضا من بعض المسئولية الضئيلة
http://hakawywebalawy.blogspot.com/2009/07/blog-post.html
وأشكرك على التواصل وبالمناسبة شفت أعلان ميلودى الجديد بتاع الراقص مع الذئاب ؟؟؟؟ الهى يسعدك أبقى أكتب عنه أصل أنا لن أستطيع :)
الجامعات المصرية خارج تصنيف أفضل 1200 جامعة على مستوى العالم
ه(جامعة القاهرة مصنفه رقم 1219)ه
ه(جامعة الأمريكية مصنفه رقم 1334)ه
ه(جامعة عين شمس مصنفه رقم 2785)ه
ه(جامعة المنصوره مصنفه رقم 2943)ه
ه(الأكاديمية البحرية مصنفه رقم 4347)
ه(الجامعة الألمانية مصنفه رقم 4772)ه
ه(جامعة حلوان مصنفه رقم 4872)ه
ه(جامعة أسيوط مصنفه رقم 5281)ه
ه(جامعة الزقازيق مصنفه رقم 5383)ه
ه(جامعة الأسكندرية مصنفه رقم 7002)ه
ه(جامعة سنجور مصنفه رقم 7279)ه
ه(الجامعة البريطانية مصنفه رقم 7781)ه
ه(جامعة جنوب الوادي مصنفه رقم 8010)
ه(جامعة المنوفية مصنفه رقم 8413)ه
ه(جامعة طنطا مصنفه رقم 8539)ه
ربنا يهدى الجميع يارب
موضوعك جميل جدا هو فعلا طويل بس بجد يحمل الكثير من المعانى القيمة بارك الله فيك وجزاك الله كل خير
اخبارك ايه يا ابو حميد
والبلد دى يا صاحبى مش بالشهادات دى ياريت بالشهادات دى بتاعت مشى حالك حالك يمشى
شكرًا على التدوينة الرائعة دي، وشكرًا على تعليقك، حقيقى سعدت برأيك وسعدت باكتشافي مدونتك وأظن أني سأزورها كثيرًا.
كل اما اجى المدونة هنا بتقدر تقنعنى ما شاء الله
:)
ودى مستحيلة وترقى الى درجة الاستحالة وقليل اوى اللى بيعرف يعملها
بس طريقة تفكير حضرتك والكتابة بتعجبنى اوى ولذلك استمر رجاءا
بالنسبة لعم الشيخ سيد
ربنا يزيحه من على قلبنا
ومش هحاول اتكلم لانى مش اعرف اى معلومة صحيحة تتعلق بالموضوع
شكرا عالبوست جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ربنا يجازيك كل خير على إجتهادك
أخوك فى الله
شاب فقرى
حقيقي بوست جميل وشيق كتير
خاصة وان الموضوع لسة طازة وجاي من مطبخ الدولة سخن
انما يعني ما احنا كمان ضيعنا اسلامنا واختلط عندنا الحق بالباطل واصبح كل واحد بيسمع شيخ من الشيوخ ويعتبره هو الصح ومحدش بيكلف نفسهه يقرأ كتب السنة الصحيحة ولا حتى يقرأ تفسير القران ( ده طبعا اذا قرأ القران نفسه ) في رايي طبيعي ان ربنا يضيعنا ويحكم فينا من لا يتقيه ابدا
والاجمل انه يحكمه فينا لفترة اطول من اللازم فبالتالي يعتبر انه ملكنا ويبدأ يحرف اخلاقنا وسنننا وكتابنا انما بايدي شيوخنا عشان محدش يعترض ...
يعني القران بيقول حجاب يجي الشيخ الكبير الثقه للشعب يقولك طب مفيش نص صريح يقولك نقاب يبقي خففي بقي ولا لازم تمشي واني اسود في اسود مالكيش معالم كده ؟؟
انا لا مع النقاب ولا ضده ولا منقبه انما القضيه اكبر من النقاب القضيه امن امه كامله
ربنا يستر علينا ياااااااااارب م اللي جاي
تحياتي لتناولك هذا الموضوع
السلام عليكم
اولا ربنا يرحمنا من اللى بيحصل
وعلى العموم انا فى جامعه الازهر
ومفيش حاجه اسمها ان بنت تخلع النقاب سواء وهى داخله او وهى فى المحاضره
لكن حاجه بدايقنى جدا بتحصل للمنقبه وهى داخله من باب الجامعه
ان اى بنت منقبه تدخل لازم تطلع بطاقتهاالشخصيه وبطاقه الترشيح ولازم حرس الكليه يدقق اوى وكأنهاداخله حتفجر المكان لانها لبسه النقاب
على عكس اى واحده تانيه لبس كويس لابسه وحش بتدخل من غير ما يبص فى اى حاجه
الله يسامح اللى كان السبب
اسفه للاطاله
دمت بخير
أري في هذا الموضوع مجهود أشكرك عليه
ولي وجهات نظر مختلفة ..
لن تفسد للود قضية
تقبل مودتي
ياسمين
ازيك ياعم احمد
يارب تكون كويس
يعنى هى البلد ماشيه شهادات مع كل الناس وتيجى لغاية عندى انا وتقف!!!
ماعلينا
المشكله ياعمنا انه فيه ناس كتير بتبص على الامور بسطحيه
الراجل ده معاه دكتوراة فى الشريعه يبقى بيفهم فى الدين يبقى كلامه صح
من غير اى إعمال للتفكير او العقل وهل كلام الراجل ده فعلا من الدين ولا اى كلام وحاجه بتخدم مصالح شخصيه
وده للاسف اللى حاصل
وعلى فكرة لو دورت على حاجات تانيه غير حكاية النقاب وانه قال عليه زمان انه فرض
هتلاقى بلاوى كتير كان قايل عليها زمان انها حرام وبعدين علشان خاطر عيون الكرسى غير كلامه
وحسبنا الله ونعم الوكيل
ســـلام ياعم
ازيك حضرتك مستر احمد
سعيدة بزيارة المدونة
بجد الموضوع جميل بس الواحد تعب من كتر النقاش فيه
وبالنسبة لاخر حاجة على كلام سيد طنطاوى
فبجد مش لاقية تعليق اكتبه عنه
ولكن لانقول غير حسبنا الله ونعم الوكيل على كل شخص يريد الفساد
تقبل مرورى
ويارب اكون ضيفه خفيفة
وامتمنى حضرتك تنورنا
يا مستر أحمد
السلام عليكم يا شخص
أرجوك البوست ده صلاحيته أنتهت
كده ينفع؟
نبي بوست جديد يا زول
حلو قوي موقع الدفاع عن علماء السنة ده
تشكر عليه يا باشا
أما سئ بيه
ربنا يجازيه بأعماله السودا
شكلك هتروح في داهية يا وديع :)
ههههههههههه
شكلي كده هتابع المدونة بتاعتك عشان بحب المواضيع اللي زي كده ..ّ
بدخل المدونه ومتاكدة انى مش هعرف اقفلها مواضيعك اكثر من رائعه ربنا يحفظك تحياتى SAM
إرسال تعليق