الأربعاء، 4 يونيو 2008

أكتب ايه ؟؟؟

زمان ( وكلمة زمان دي هتتكرر كتير لأني بحكي دايما من الاول ) قريت جملة عجبتني جدا كان كاتبها بيقول فيها ان من حق أي ان سان ان يكتب تاريخ حياته اللي احنا سميناها مذكراته لانها مهما كانت قصيرة او صغيرة او مهمشة فلابد أنه يوجد فيها ما يستحق ان يكتب

ولما كنت بفكر هاكتب ايه

اعمل فيها أبو العريف الداري بأمور قصر الرئاسة واتكلم عن السياسة وتكون نهايتنا الطبيعية اما مستشفى المجانين او سجن ابو زعبل وممكن يلفقولي تهمة ازدراء الاديان

او اكتب عن ارهاصاتي في الحياة البشرية ( حلوة ارهاصاتي دي )

او اتهبل في دماغي واكتب في الحب ( على اساس اني نزار قباني يعني )

او اتهطل واكتب عن الرجل والمرأه وتكون النتيجة قضية مرفوعة من واحده مهروشه في دماغها زي نوال السعداوي تتهمني فيها اني عدو المرأه والاقي امريكا جايه تضربني بصواريخ باتريوت لاني عاديت حقوق الانسان وانتهكت حقوق البشر

معجبنيش كل دا وخبطت فكرة في دماغي اني اكتب عن نفسي ... اه نفسي ... ايه المشكلة ماهو انا مش هاكتب اني شاب وسيم وحليوه وطول بعرض وعديت السبع بحور واكتشفت سر شويبس الخافي عن عيون الناس

انا هاكتب اللي شوفته في حياتي وحسيت انه غير فيا وأثر في تفكيري وحياتي وربما حياة آخرين وربما وجهة نظري في كل المحيطين بيا ربما كلام يستحق المناقشة وربما يدخل في دايرة الكلام الفاضي اللي لا يودي ولا يجيب

وفي كلا الحالتين انا بكتب لنفسي ولمزاجي المهم مأحرمش نفسي طالما مش هاعمل حاجه حرام

وبردو في الاخر هيكون كله كلام

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

والله ظريف يا استاذ/ احمد ..اول ما قريت اسمك فكرتك واحد زميلي في الكليه والفضول دفعني اشوفه كاتب ايه , طلعت مش هو طبعا , بس برضه كتابتك ظريفه ..مش مهم تفيد غيرك , ادديك بتفضفض ع الملأ بدل ما تطق ولا تكتئب ولا حاجه وربنا يزيح عن كل المسلمين كل هو ويفرجها يارب
د/ اسماء

أحمد عاطف يقول...

الدكتورة أسماء

نورتي المدونة ... ربما الأمر لا يكون فيه افادة .. ربما ... ولكن زي ما قولتي الامر برمته فضفضة ... نورتي المدونة واتمنى زيارة المواضيع الاخرى على المدونة

mimi يقول...

أكتب اللي أنت شايف
إن نفسك .. تكتبه
كتير غيرك ..ألف .. كتبوا
ومن الكتابة اتعذبوا.
وبنقرا ليهم كل يوم،
ياريتهم معانا ..ويعرفوا
ان الناس من قلمهم ..

اتهذبوا