الاثنين، 29 يونيو 2009

أجازة وخلصت (2) ... حكاوي التاكسجيه

بصراحة كده هاكتب بالعامية المرة دي لإشتياقي الشديد للهجة بلدي اللي مبسمعهاش هنا غير من أبويا ... مع أني والله كان نفسي اكتب باللغة العربية لإحساسي أن اللغة العربية تضفي وقارا على ما أكتب لكن أعمل ايه اللهجة المصري كيف بردو

المهم في أجازتي اللي الله أعلم كانت لذيذة ولا لا لما كنت انوي التنقل من بيتنا لأي مكان كنت باضطر أركب تاكسي لأن المسافات بين السكن واللي بروحه كانت بتبقى متباعدة شوية

العبد لله : تاكس ( بعد ما وقف ) ... صباح الفل ( كانت الساعه لسه 8 ) التحرير يا برنس ( كلمة يابرنس لازمة في لساني نفسي أبطلها )

البرنس (سواق التاكسي ) : هاتدفع كام يا باشا ؟؟

العبد لله : 20 جنية

الاسطى البرنس : ياعم خليها 25 ونهارنا زي الفل عشان استفتح بيك وأروح

العبد لله ( مستعجل حبتين ) : ياعم جت عالخمسة جنية ربنا يرزقنا ويرزقك اطلع

بعد ما العربية طلعت ب 5 دقايق البرنس بيقولي : سيجارة يا عمده ( مش عارف عرف منين اني فلاح مع اني كنت لابس اللي عالحبل ) وبيعزم عليا بيسجارة مارلبورو انا بقى عملت اليط .. لا خد انت مني دي سيجارة نضيفة وجاية من بره مش من هنا ... تسلم الايادي ياعمدة

الاسطى البرنس : سمعت انهم حاطين حراسه على قبر الواد

العبد لله المسطول : واد مين ؟؟؟

البرنس : وبعد ما شد نفس من السيجارة : الواد اللي مات ياعم انت مش عايش في البلد ولا ايه

لسه مفوقتش انا : ياعم ما في مليون واد بيموتوا كل يوم اللي من تلوث واللي من كيس دم متلوث واللي في عبارة واللي في قسم شرطة مين في دول يعني ؟؟

الاسطى : يابيه ودول هايتحط عليهم حراسه ليه مايولعوا هما واهاليهم بجاز وسخ انا باتكلم على الحفيد المبجل

انا بعد ما فهمت : وهما يحطوا حراسه عليه ليه مش مات واندفن خلاص ايه المشكلة

الاسطى : ازاي يا بيه مش يمكن اسرائيل تحب تسرق جتة الواد عشان تشرحه ولا تحرق قلب جده

العبد لله وبدأت أتخنق : ياعم اذا كان جده مظبط اسرائيل كلها ومظبط امريكا كمان

الاسطى وكان بدأ يخاف عالخمسة جنيه الزيادة : اه والله يابيه عندك حق هما يظبطوا بره وييجوا يظبطونا جوه وياخدوا مني التاكس ب 5000 جنيه

بدأت افوق : تاكس ايه اللي هايخدوه منك ب 5000 جنيه ؟؟

الاسطى مقهور : العداد اللي انا راكبه دا يا بيه اي عربيه اقدم من موديل 89 بياخدوها ب 5000 جنيه وتبقى مقدم عربيه من العربيات الكوري الجديده دي واقسط باقي تمنها لحد ما اموت ان شاء الله

العبد لله وقلبه وجعه وحسيت ان ال 5 جنيه حق الراجل : ياعم ربنا يديك طولة العمر وتربي عيالك اهو عشان ينضفوا البلد من التاكسيات القديمة واهو ربك بيرزق

الاسطى : يا بيه انا عربيتي بيجوت ( متنسوش حرف التاء اللي بعد كلمة بيجو ) موديل 87 كانت قبل القرار دا جيبالي 45 الف جنية دلوقتي بتوع الملاكي عشان يشتروها بيقولوا ناخدها ب 20 الف حسبي الله ونعم الوكيل

العبد لله : تسلم ياسطى على جنب هنا عند المجمع ... اتفضل سلام عليكم

في يوم تاني ... طالع ياسطى .. اه يا بيه بس هامول بعد اذنك من البنزينة اللي جايه دي

العبد لله وكان غدا عمتي طابق على مراوحي وما صدقت لاقيت تاكسي : ياعم يعني هو انا ورايا الديوان اتكل على الله معاك ... بعد ما ركبت بس اشمعنى البنزينة دي يعني

الاسطى الخبير : اصلها تبع الجيش وبنزين 80 مبيقطعش منها ... الاسطى نزل يمول ورجع ... اسف يا بيه معلش اصل ال 80 دا بقى عامل زي الافيون والناس واقفه عليه طوابير زي ايام مصطفى مرزق

العبد لله بحاول افتش عن الاسم في الذاكرة وبكل بلاهه : مين مصطفى مرزوق دا ؟؟

سواق التاكسي وهو مصدوم كأني ماعرفش اسم أول رئيس لجمهورية مصر العربية : متعرفش مصطفى مرزوق ؟

العبد لله : لا وربنا ما أعرفه مين مصطفى مرزوق دا

الاسطى السياسي : مصطفى مرزوق جوز تفاحه ؟؟

العبد لله وبدات اتهطل عالراجل : تفاحة مين ياعم

الاسطى : تفاحة بنت ام أوطه ( المقصود قوطة اللي هي الطماطم يعني )

العبد لله بفارغ صبر : ام اوطة مين وتفاحة مين ايه عيلة الخضرية دي

سواق التاكس : انت مواليد سنة كام يا بيه

انا طبعا حسيت بهطل سؤاله وايه دخل دول في تاريخ ميلادي وكنت هاقولة على جنب ياسطى وانزل لان الليلة مش ناقصه هطل و اكل عمتي كان ملغم بكل ما لذ وطاب قبل ما اسافر لبلاد الجوع الكافر لكن مسكت نفسي وجاوبته بفارغ الصبر مواليد 78 ياعم

السواق وكانه فهم : عشان كده متوعاش على ام اوطة ... ام اوطة دي يا بيه المفروض يتعمل لها تمثال زي عبد المنعم رياض كده ويتعمل لها ميدان ويسموه ميدان ام اوطه ليه بقى .... لانها من ابطال اكتوبر

العبد لله : ليه كانت بتضرب قنابل اوطة عاليهود يعني ولا ايه

الخبير وكانني قد أهنته : يا بيه متتريقش دي لولا ام اوطة مكناش حاربنا ... السادات الله يرحمه لما مسك الحكم كانت خازنة البلد مافيهاش دولار واحد ... ام اوطة دي كانت وقتها اكبر تاجرة حشيش في البلد ولان السادات الله يرحمة كان راجل صاحب كيف فكان عارف الناس دول كلهم

عمل ايه السادات قابل ام اوطة وقالها ايه بدل ما تستوردي حشيش احنا نزرعهولك هنا وتصدري وتوردي للحكومة الدولارات عشان نعرف نجيب سلاح

شوفت يا بيه تستحق تمثال ولا لا

العبد لله وكنت خلاص وصلت لمرحلة البيض الممشش : صح دا كمان يشيلوا تمثال ابراهيم باشا ابو اصبع ويحطوا تمثال ام اوطة بس اهم حاجه يراعوا الزي الشرعي بدل ما تبقى زي الحصان اللي على مدخل الشرقية اللي فاضحنا دا (ابقوا فكروني اجيبلكم صورته الحصان اللي مجرس المحافظة كلها دا ) .... المهم مين مصطفى مرزق دا بقى ؟؟

السواق المنشكح بعد ما صدقت على كلامه : مصطفى مرزوق دا بقى كان جوز بنتها تفاحة وكان تاجر افيون هو كمان في سنة 80 كانت الناس بتقف تجيب من عنده افيون بالطابور زي طابور العيش كده اه والله يا بيه كنت تلاقي اللوا والعسكري والموظف واقفين في الطابور يجيبوا افيون .... الله يخرب بيتهم بتوع البانجو بوظوا الكيف الرسمي بتاع الوطن وبوظوا دماغ الشعب نعم ايه

العبد لله : حسابك كام ياسطى

الاسطى وهو مقهور على الكيف الرسمي للشعب والوطن : اللي تجيبه يا بيه

هما 5 جنيه يا ولاد التيــــــــــــت الله يحرق التاكسيات على التاكسجيه قال أم أوطة قال

واهو كله كلام

هناك 11 تعليقًا:

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

كلام على بلاطة يقول...

اطفال الشوارع
امكانياتنا محدودة او معـــــــدومة ونخلف اورطة عــــــيال
وطبعا هيزهقونا فنرميهم فى الشوارع بكل سماحة واهمال
ونهرب من امهم لواحدة حلوة تفهـــم فى فنون الدلع والدلال
وتتكرر موضوع الخلفة لتربطنا بيهم فالعيال مجرد حبال
وننسى ونتناسى ان لهم هموم ومتطلبات تهـــــــد الجبــــال
ونلعن الظروف وهى من صنع ايدينا واصلاحها مش محال
بالتخلى عن ثقافة الجهل والتخلف المريرة صعبة الاحتمال
والهروب للعلم والمعرفة حتى تبقى العيشة اخر جمــــــــــال
ونخلف على قدنا ونربيهم داخل البيت بالتمام والكمــــــــــال

شموسة يقول...

ههههههه
بجد تحفه
صعب اوى الواحد يلاقي مدونة وتشده
بجد جميلة اوى
ممكن سؤال؟؟

مين مصطفي مرزوق؟؟؟؟؟؟؟؟
هههههههههه

تحياتي ليك يابرنس

واحدة مجنونة يقول...

السلام عليكم
طب انا بقى لا اعرف ام اوطة و لا مرزوق و لا اي حد من العالم دي خالص
بس بصراحة البوست جميل
و عايزين فعلا صورة الحصان
اصل انا عمري ما رحت في اي محافظة ابعد من القاهرة
تحياتي و تقبل مروري

Humman being يقول...

مين مصطفى مرزوق ؟؟؟؟..ما علينا..
ده أحلى وصف لسواقين التاكسيات على مستوى مصر كلها.. لازم يفتحوا حوار .. لازم يقولوا رأيهم االلى ملوش دعوة بالواقع خالص..لأ ويصروا عليه.. يقنعوك بيه يالله.. أجازة سعيدة

ghada يقول...

ههههههههههههه
بجد يااحمد امبارح انا كنت راكبة تاكسى وقعد يحكى برضه حكاية التاكسى اللى بيخدوا منهم ويدوهم عربية جديدة مكانه بس الحمد لله ده كانت عاجباه الفكرة بس كنت عمالة افتكر حكاويك ومبتسمة اوى اكيد السواق افتكرنى بتريق عليه ههههههههه
بجد طريقة واسلوب حكايتك عنهم رائع
لك تحياتى

Unknown يقول...

اولا احب احييك على اسلوبك فى الكتابه الممتع

ثانيا عاجبنى اوى الموضوع ده وخصوصا ان الواحد بيتعرض كتير لمواقف زى دى من السواقين

كنت دايما وانا رايحه الامتحان الصبح اكون متوتره اوى وسوق التاكسى يفضل يتكلم فى حاجات كتير وكلام غريب ببقى مش مركزه معاه خالص وعايزه اقوله هى نقاقصه كفايه الامتحان عليا

اوم اوطه دى عاجبتنى اوى هههههه مع انى بصراحه مكنتش اعرفها خالص
ومتنساش تورينا الحصان

mimi يقول...

الله عليك

انت في مصر ؟

طب مش تقوللي ؟

نورت مصر يا باشمهندس

ومش ناسية حكاوي الميكروباص

ههههههههههههههههه

في دماغي حاضر

انت لسة في مصر؟

بـِصَمتـِـ أميرة ــــى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أحمد عاطف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سامحوني في التأخر على الرد عليكم

بلاد السودان الشقيق مخلياني من الحر مش فاكر انا مين وليه وازاي

مهندس مصري صديقي اضحك الله سنك

======================

كلام على بلاطة

انتي بتفكرني با أبو المفاصل الواصل في علاقة بينكم ؟؟

=========================

شموسة نورتي المدونة بشمسك يا شموسة

ايه دا انتي متعرفيش مصطفى مرزوق ؟؟؟؟

انتي مواليد سنة كام ؟؟؟؟؟

تحياتي يا مضيئة

==========================

مجنونة

منورة المدونة .... الحصان دا بجد صورتة حاسس انه هايصعب نشرها لكن عموما انا هاجيبلك صور من محافظات مصر ان شاء الله

تحياتي ومنورة المدونة

========================

شيماء

بجد ساعات كتير باستمتع بحوار سواق التاكسي بس ساعات اكتر باتخنق وخصوصا لما يبدأوا يتكلموا في السياسة

مصطفى مرزوق دا بقى جوز تفاحة بنت ام اوطة

تحياتي يا شيماء

==========================

منورة يا غادة بركة انك اتكرمتي ورديتي عندي في المدونة

منورة يا غالية

==========================

منورة يا نهى

نهى صورتك اللي في البروفايل دي صورة البنت اللي في مسلسل لوست ؟؟

المهم كل ما تيجي رايحة الامتحان سدي ودنك وسيبيه يهرط براحته :D

والحصان هحاول اجيب صورته من وضع علوي تحياتي

=========================

ميمي منورة مدونتي يا عسل والله يا ميمي انا جيت ومشيت كمان

انا سبت مصر من شهر تقريبا

عايز اشوف الحكاوي يا ميمي

غير معرف يقول...

ديما بدخل المدونه متاخر بس بجد مين مصطفى مرزوق دة ؟
وام اوطه كمان
يلا اهى ماشيه
هههههههههه تسلم ايدك على مواضيعك الرائعه
(يوم من عمرى)