الجمعة، 14 أغسطس 2009

أحسن ناس

ليس هناك من لا يجيد الحديث عن نفسه فكلنا بلا استثناء نجيد بروزة شخصياتنا في أحلى وأبهى الصور لتصل إلى رسم صور تضاهي صور فان جوخ او صور توماس كنكيد ولست أستثني نفسي ممن يجيدون بروزة نفسهم فكلنا هكذا نجيد تلك البروزة والتباهي بالصولات والجولات إلا من رحم الله ومن عليه بالتواضع



اليوم قررت أن أتحدث عن قوم عشت بينهم عامين ونصف العام وعندما قررت الرحيل عنهم لم أكن أعلم أن بين جنبات نفسي شوق لهم سيؤرق نومي ويقض مضجعي ويجعلني تائها دونهم

انهم قوما يؤثرون على أنفسهم ولو كان بهم خصاصة ... حقا كانت أحلى أيام عمري ولم أكن أدري أنها كذلك

ترتيب ظهور الشخصيات هايكون حسب معرفتي بيهم شخص شخص واحد واحد


الأول


الاسم : أحمد عبد الحميد

اسم الشهره : بيدو

الصورة
هو دا بيدو كما نسميه والصورة دي اتصورها وهو مش دريان وهو قاعد في المكتب بيخلص ورق الامتحانات الخاصة بالشركة اللي بنشتغل فيها طب انا وهو اتعرفنا ازاي ... قصة بسيطة جدا بدأت كالتالي أخويا كان بيعمل في الشركة اللي انا وأحمد عبد الحميد ( بيدو ) فيها والشركة طلبت موظفين جدد فأخويا طلب مني أبعت ورقي بعت الورق وربنا كرمني وقبلت أما أحمد عبد الحميد فكان له قريب بنفس الشركة بردو طلب الورق احمد قبل أيامها كان الطريق البري بين مصر وليبيا مفتوح والشركة في حالة استقدام موظفين جدد فبتشترط انهم ييجوا اول مرة بري


قالي اخويا في واحد اسمه أحمد عبد الحميد جاي خد رقمة وكلمه واتقابلنا في الازهر ... بعيدا عن احمد عبد الحميد نفسه ... ربنا رزق صاحبي دا بأب فعلا فعلا تربيته بانت في أحمد


الناس بتتعرف في السفر لأنه فعلا بيسفر عن مكنوناتهم ... اول ما دخلنا ليبيا واحنا مشوارنا لحد طرابلس مكانش معايا ولا دينار ليبي ولا حتى أي حاجه من حاجة الطريق غير الميه والسجاير وجينا في نص الطريق الجوع اشتد الناس نزلت تاكل في مطعم وانا فضلت في الميكروباص ... وفجأه لاقيت سندوتش وموزة بين ايديا ... ايه دا يا حاج قالي ياعم اكل واحد يكفي اتنين اتكل على الله كل

أكل بيتي معتبر أكل احمد عبد الحميد ... اتقسم على 3 انا وهو وواحد مصري تالت كان معانا منعرفوش بس قعد زينا لانه ممعاهوش فلوس ليبي

بالتأكيد مش الموقف دا بس اللي أسفر عن الشخصية دي في مواقف كتير دول سنتين ونص يا خلق


أشطة عليك يا بيدو


الثاني


الأسم : أحمد السيد طه ( أحمد طه )

الشهرة : توتا ( الشهرة الخاص بيا انا توتي )

الصورة



دا توتي رفيق المشوار من يوم ما جه واتعرفت عليه عن طريق أحمد عبد الحميد هو صديق أحمد عبد الحميد بيدو واتعين في الشركة عن طريق أحمد عبد الحميد بردو


بس انا وهو اللي بندخن فبقينا انا وهو بندخن في طفاية واحده فبقى بينا عيش ودخان .... 4 شهور في منطقة اسمها غريان الحلو والمر كله شوفناه سوا اكل شرب ... حتى المية لما تقطع اللي معاه مية يتوضا منها بيقسمها بالنص بينه وبين التاني .... توتي فاكر يوم لما كان في لجنة .... اكيد فاكر .... واحشني يا رفيق الغرفة


الثالث


الأسم : أحمد محمد رضوان

الشهرة : رادو


الصورة :

انا عاليمين ورضوان عالشمال
اللي شاف فيلم رمضان مبروك أبو العلمين يقدر يتخيل شخصية أحمد رضوان بسهولة من ناحية الحرص على العلم ولا يخاف في الله لومة لائم .... بجد الحق يقال ولو كان هايترفد من الشركة ... ولو قولتله كده يا رضوان تقول الكلام دا يقولك اقولهالك انا احسن ما حد تاني يقولهالك .... بسيط لأبعد الحدود .... طيب جدا فوق ما حد يتخيل .... لكن مابيسيبش حقه لو حصل ايه .... اول ما عرفته ماكنتش فاهم شخصيته اطلاقا ودا كان غباء مني لاني ببساطة كان معايا كنز وكنت ملهي عنه .... وبداية من رمضان اللي فات يشاء المولى عز وجل ان ربنا يقربنا من بعض فأعرف على ايده يعني ايه ويؤثرون على أنفسهم واعرف كمان يعني ايه تكون حقاني حتى لو الناس هاتزعل من الحق وبردو تكون طيب وخلوق مع الناس

دا ماينكرش ان احمد رضوان ملك التثبيت في الشركة واستاذ في تثبيت المتدربين قبل المدربين ... وعلى العموم السمك في البحر بيعوم ( مش كده يا رادو )


والله واحشني يا رضوان ... رضوان انا نسيت علبة النعناع اللي اخدته منك .... عينها لحد ما ارجع


أصدقائي وأخواتي وحبايبي والله العظيم وحشتوني جدا جدا جدا فوق ما تتخيلوا


ربنا ما يحرمني منكم


الناس دي مش هي بس اللي احسن ناس في ناس تانيه بردو بس دول المرة الجاية


والكلام دا مش زي اي كلام

هناك 12 تعليقًا:

غير معرف يقول...

والله مش عارف اقولك ايه بص بصراحه ربنا يرجعك بالسلامه لحضن اخواتك

Rado يقول...

والله ياحمد اذا كان فيه حد استفاد من معرفة حد فانا استفدت من احمد عاطف و لا ازال حتى الان بحن للحظات ما كنا بنتناقش فى موضوعات مختلفة انا كنت كتير جدا بستفيد من كلامى مع احمد عاطف (حماده مصطفى)اشكر ربنا الاول ثم الشركة اللى اذاكنت محققتش كمية الاستفادة الماديةو التى كنت اطمح اليها من ورائها الا اننى كسبت كتير كنوز من وراء الشركة وهى معرفة الناس (معرفة الناس كنوز) وكنز من الكنوز دى هو احمد عاطف كلنا ابناء ادم وكلنا خطاؤون ارجو ان احمد يسامحنى على مرة كنت زعلتة فيها وانا مش قاصد او قاصد ازعلة فهو اخويا الكبير والكبير لازم يسامح
اخوك
رادوو

Unknown يقول...

والله مش عارف اقولك ايه بص بصراحه ربنا يرجعك بالسلامه لحضن اخواتك

mimi يقول...

عاااااااااااااا

mimi يقول...

حجز تعليق لحد ما اقراااااااااااا

mimi يقول...

اولا : أنا زعلانة جدا علشان أنا مش أول تعليق زي كل مرة

بس فرحانة برده ربنا يزود اللي بيتابعوك

ثانيا : يا بخت رادو وبيدو وطه بصداقتهم بيك

انت حد مخلص لأصحابك جدا ربنا يديمها عليك نعمه ..

أسلوبك في الكتابه هايل يا أحمد

""وعندما قررت الرحيل عنهم لم أكن أعلم أن بين جنبات نفسي شوق لهم سيؤرق نومي ويقض مضجعي ويجعلني تائها دونهم
""

حلو جدااااااااا

mimi يقول...

طيب مش عاوزين موظفات female

هههههههههه

Shimaa Esmail يقول...

الأستاذ الفاضل: أحمد عاطف مصطفى.
صاحب مدونة: كله كلام.
" تحية طيبة" وبعد..
اعتذر عن الخروج من موضوع التدوينة، لقد أرسلت لك رسالة عبر البريد الإلكتروني تتعلق باستمارة استقصاء بيانات عن المدونات المصرية تشتمل على البيانات التي تساعدك على الإجابة عن الاستمارة.
أرجو الاهتمام والرد سريعا.
تحياتي وتقديري.
شيماء إسماعيل
باحثة بالماجستير- كلية الآداب جامعة القاهرة.

ghada يقول...

فعلا الصحبة الحلوة صعب اوى تتنسى ويمكن مش بنحسها اى الا لما بنبعد عنهم انت يااحمد تستاهل كل خير وربنا يديم عليك حبك لاصدقاء وحبهم لك
لك كل التقدير والتحية
وكل سنة وانت بالف خير
ورمضان كريم

مجنونة فى زمن عاقل يقول...

السلام عليكم

بوست يدل على نقاء معدنك وانك انسان اصيل ندر وجوده فى زمننا الحالى


الصداقة كلمة كبيرة مش كل واحد بيحسها او بيقدر معناها وحروفها كل حرف فيها له معنى بيحمله

الصاد: صدق ينبع من النفس

الدال: دفء مصدره الوجدان

الالف: أمل وإخلاص

القاف:قوة فى المودة والرابطة

الهاء:هناء ونسمة هواء نقيه تسرى بين الاصدقاء

ربنا يبارك فيكم ويجمع بينكم ويلم شملكم مرة تانيه


تقبل مرورى لك تحياتى

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

أصيل يا بني و ابن أصول
ربنا يحبب فيك خلقه و الحصى في أرضه
و يجعل في وشك جوهرة و في حنكك جوهرة
:)

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

قصدي و في حنكك سكرة
:)