الجمعة، 12 فبراير 2010

هنا القاهره



قد تستيقظ في صباح مبكر في يوم من أيام القاهره على صوت إرتطام مقدمة سيارة بمؤخرة السيارة التي أمامها فتسمع صوت صاحب السيارة الأمامية وهو يصرخ في صاحب السيارة الخلفية : يخرب بيت اللي جابوك يا شيخ مش تفتح يابن ال..... انت اتعميت عالصبح فلا يكون هناك رد من صاحب السيارة الخلفية إلا أن يقول لصاحب السيارة الأمامية : انت اللي حمار وابن ..... في حد يقف مرة واحده كده ... ايه ماشي في عزبة امك ??
فلا يسعك إلا أن تفتح نافذتك لتخرج برأسك وتقول : الله يخرب بيوتكم في ناس نايمة يا ولاد ال.... يا بهايم

أو تكون عائدا من عملك في ساعة متأخرة جدا من الليل بعد يوم عمل مضني وشاق تبحث عن الفراش بعيونك التي تكاد تسقط على بعضهما وأنت تخلع ملابسك لتخلد إلى النوم وما أن تدخل إلى فراشك وتبدأ عيونك في إغلاق أبوابها إيذانا ببدء نوم عميق حتى تسمع صوت مجموعة من الشباب الضاله من نفس نوعية الكلاب الضاله تسير في الشارع أو تقف أسفل نافذتك يضحكون بصوت عال جدا ويكتشف أحدهم بأن صديقهم (كيشو) قد تخلف عنهم فتجد أحدهم قد رفع قعيرته يقول : كيشو انت فين يابن ...... ما تنجز ياعم الزفت
وتجد كيشو يبادله الرد : استنى يا حيلة امك بجيب سجاير من الكشك
ويطير النوم من عينك بسبب صوت كيشو وحماره عفوا كيشو وصديقه

أو تحاول النوم مبكرا لأن غدا ينتظرك يوم شاق من العمل فتجد إنسيا لا تستطيع أن تصنفه من أي نوع هو (فلا هناك رجالا بهذه النعومه ولا هناك نساءا تنبت لهم لحيه) تجده يقف أسفل نافذتك فاتحا ابواب سيارته ليصدر منها أعلى صوت ممكن لأغنية مطرب الجير (هي دي طيـــــــــــــــبة قلبك) حتى تسمعها صاحبة الطيـــــــــــــــــبة التي تسكن في النافذة التي تعلو نافذتك ويمكنك حينها أن تفتح نافذتك لتقول له ( أمك على أم طيبة قلبها )

أو تكون أحد سكان الدور ثاني والذي يبدأ من عنده مصعد البناية التي تسكن فيها فتجد أحدهم عائدا في وقت متأخر هو وزوجته التي نغصت عليه عيشته فلا يكون منه إلا أن ينغص عليك عيشتك أنت أيضا بصوته وهو يقول لها : يا ولية انتي مبتبطليش زن عايزة كل حاجه في نفس الوقت انهدي يخرب بيتك... أما هي تلك الملاك البريء فما يكون ردها إلا أن تقول له بنعومتها المعهوده له يخرب بيتك انت راجل معندكش دم كان يوم اسود
ولن يلومك أحدا إذا قمت بفتح باب شقتك لتقول لهم الله يخرب بيوتكم انتوا الاتنين صوتكم صحى البيت كله

أو تركب إحدى المواصلات العامه وتجلس في مقعد منفصل من تلك المقاعد الاحاديه حتى لا يلتحم بك شخص عديم الاحساس بخصوصيات الاجساد ... فتجد من هو خلفك قد صرخ هاتفه بأغنية عبد الباسط حمودة ( أنا مش عارفني انا توت مني) فيجيب بلهفه وصراخ وفمه يلتصق بأذنيك .. أيوه يا حاج عزمي والله واحشني انت فين يا حاج .. عباس ؟؟ دا عيل ناقص يا حاج .... لا لا انا روحت له وهو اللي مجاش
فلا يسعك إلا أن تلتفت له لتقول له ( أبوك لأبو الحاج عزمي في ساعه واحده)

أو يحدث لك كل هذا في يوم واحد فلا تفعل إلا أن تحزم حقائبك بحثا عن مهرب من القاهره إلى أي مكان آخر في جمهورية مصر العربية

بالنسبة لي ... سأفر إلى الزقازيق

هناك 26 تعليقًا:

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

خير ما تعمل
أنا مش عارف اصلاً اهل القاهرة عايشين فيها ازاي ؟
دي زحمتها لا تحتمل

لــــ زهــــــراء ــــولا يقول...

اول زياره لنا وان شاء الله مش تكون الاخيره
فى الاول كده انا اسكندرنيه واليوم اللى اجاى القاهره بتكون رحله ممكن يوم او بالكتير يومين الجو بصراحه زحمه بطريقه تخنق افتكر مره كنا عائدين والسواق تاه بنا فى الشوراع لمدوة 3 ساعات مش عارف يخرجه منها
مهما كانت مدينتى مزدحمه برضه بتكون ارحم من زحمة القاهره
مع كامل تحياتى واحترامى لكل اصدقائى اللى عايشين فيها

دمت بكل خير وسعاده

زهراء

محمد فؤاد (صاحب عمود النور) يقول...

ههههههههههههههه
جامد اوووى البوست دا يا عاطف

الموقف بتاع الميكروباص دا حصل معايا النهارده بالظبط
ههههههههههههههههههه
بجد مقالاتك حلوة وبتعلم منها

هترجع مصر امتى؟

غير معرف يقول...

اولا احب ابارك لك على النيو لوك جميل اوووووى يا احمد تسلم ايدك

ثانيا لسه والله اليوم بتكلم فى الموضوع ده وزحمة القاهرة وازاى الناس عايشه فيها .. كان رد الطرف التانى ان الناس تأقلمت مع الوضع ده واصبح شئ عادى بالنسبه لهم

بجد الله معكم تقبل مرورى ودمت بالف خير وربنا يوفقك ويسعدك

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

والله انت وصفتها بلا ادنى مبالغه,,

انا شخصيا anti qahera

درست هناك اربع سنين يانهارى كنت حاسه انى بتعذب,البلد دىىىىىى بجد فظيييييييييييييييعه

أحمد عاطف يقول...

والله انا بس عايز اقولكم اني اختصرت في البوست دا نصه

لاني حسيت ان النص التاني هايكون في صورة مبالغة والناس مش ها تقبله

مكانش قدامي غير اني الغيه مع انه والله بيحصل وتقريبا مافيش ولا موقف من دول الا وحصل لي

----------------

مهندس مصري ... اكل العيش بيخلي الناس تستحمل لكن انا مش قادر اتحمل

----------------

لولا وزهراء ... كفاية انك جنب البحر لازم تشوفي القاهره غابة موحشة

----------------

محمد فؤاد باشا منور

لا موقف الميكروباص كتير مره عزمي ومرة صافي

وساعات بتكون واحده ورغاية بقى مقولكش

انا في مصر حاليا يا محمد

نورت

-------------------

غير معرف.... نفسي اعرفك ... نورت المدونة

-------------------

شيما ... انا مغلطتش في الحكومة اهو ... انا باتكلم عالشعب وماليش دعوة بالحكومة

قعدتي فيها 4 سنين ؟؟؟ واستحملتي

انا بقالي فيها 5 شهور والله العظيم حاسس ان دماغي بتهرب مني بسبب القاهره

نورتونا كلكم

Remas يقول...

انت بجد موتنى من الضحك

بس عندك حق والله وبالذات الشباب وصوتهم بالليل

القاهرة بجد تخنق

بس انا عارفه انك عامل البوست دا مخصوص علشان تقول انك عاوز الزقايق

ممكن افهم ليه بتحبها اوى كدا ؟

Remas يقول...

انا تانى يا احمد باشا

على فكرة بجد البوست حلو اوى اوى

وكل بوستاتك عسوله

مبرووووووك النيو لوك يجنن

ساندى يقول...

بوست جميل جدا احمد وفعلا انا لما بنزل لاختى فى القاهره اول حاجه بتخنق من الزحمه انا دايما بقول لاختى اللى عاوز ييجى القاهره بس علشان يتفسح لكن انى اعيش فيها استحاااااااله

فعلا زحمتها لاتحتمل وكمان مكان اسمه العتبه انا مسمياه المكان اللى بتمشي فيه بقوه الدفع مش بتمشي فيه بمزاجك الناس هى اللى بتمشيك يلا مش عاوزه اطول عليكم

متحرمناش من مواضيعك الجميله دى

ريمان يقول...

السلام عليكم

بجد ربنا يكون فى عونك

انا بسمع ان القاهره فظيعه اوى فى زحمتها وفيها ضوضاء رهيب

ارجع البلد احسن

ربنا يوفقك يا رب
سعيده اوى بمرورى هنا

تحياتى ليك
الى الامام دائما

The illusionist يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههه

ده بوست دمه خفيف جدا
عايز نصيحتى
تعالى المنوفيه
زى العسل وربنا
وهاديه واخر مزاج
انت نورتنى فى اول زياره
وانا مش عارف انا جيبت اللمبه بتاعتى ولا لا
بس غالبا نورت شويه

غير معرف يقول...

اتريد ان تعرف من انا؟
انا
نفس سكنتها نفس منذ زمن
فـــ
انظر بداخلى ستعرف من انا؟؟

Tamer Nabil Moussa يقول...

السلام عليكم

احداث ومواقف مستمرة فى شوارعنا لاانقطاع وكانها صبحت موضة
حاجات كتير جوانا اتغيرت وحاجات اثرت فينا وخلت تعاملنا بهذة الطريقة
ربنا يصلح الحال

مع خالص تحياتى

غير معرف يقول...

والله يا استاذ مكدبش اللى قال زحمة يا دنيا زحمه واهى يلا عيشه والسلام القاهرة احسن من غيرها برضو
ويجعله عامر

Cute Kitty **sookra يقول...

ضحكتنى والله يااستاذ احمد
وصدقنى كل مكان فيه عيوبه ومميزاته
امرك لله بقى اتحمل القاهره وكل اهلها
نورتنى فى مدونتى واتمنى انها موش تكون الاخيره

فشكووول يقول...

احمد بك يا عاطف
ازيك
انت تستاهل كل اللى يجرى لك واكتر كمان
هو فيه يا ابنى حد يسكن فى البلد دى
اذا ما فيش تروماى يصحيك
يبقى فيه كلاكس عربيه
او حبة صيع تحت الشباك
او زى ما بتقول اصطدام عربيتين
المهم مش حتعرف تنام

اصل الموضوع ايه بقى يا احمد
الموضوع ان مصر بقت زحمه خالص
او تقدر تقول بلد بقت خارج الحضاره
عشان حبة العسكر اللىمسكوا البلد اهملو كل شيئ واى شيئ حتى وصلت لهذا الحد
كمان بقى الشباب صايع ضايع مش لاقى شغل ولامشغله .. يعملوا اييييييه .. انا اقول لك يعمولا ايييه
ما عندهمش حل الا الوقوف فى الشوارع وكمان ايه رأيك كمان فى سيجارتين تلاته بانجو .. زمان كان الحشيش هو السيد .. بس الوقت الحشيش بقى موضه قديمه بالرغم يا اخى من انه حلو وكويس .. البانجو الوقت يكسب .. عشان رخيص والعيال كمان واطيه وبنت كلب والواطى يجيب الواطى وابن الكلب يجيب ابن الكلب والاخلاق كلها باظت ومصر راحت عليها وهلمعلع فى التربلق لع

يا عم احمد سيب البلد دى وارجع الزقازيق .. انا كتير باروح الزقازيق .. والله بلد روعه والى حد كبير هاديه .. وهناك فى ميدان المحطه عند برج الاطباء شوية مطاعم روعه والسندوتش فيه سعره معقول وانا غاوى اكل فى المطاعم الرخيصه دى عشان سندوتشاتها هايله .. حد يقعد فى القاهره اللى مش عامره دى.
اظن خلبطنا كتير فى الكلام

أحمد عاطف يقول...

ريم ... هاتعرفي باحب الزقازيق ليه في البوست الجاي

وتسلمي على كلامك الحلو يارب

---------------------

ريمان انا حضرت البؤجة وراجع البلد خلاص

خدنا ايه من القاهره غير دوشتها

----------------------
The illusionist

منور المدونة واهلا بيك تاني

انا قعدت في المنوفيه شهرين كاملين في كفور الرمل في معسكر التدريب هناك

وبجد بلد جميلة

واللحمة فيها رخيصة مش عارف ليه

--------------------

غير معرف

كده بدأنا كلام الالغاز هانظر بداخلك ازاي وانا مش عارف انت مين ؟؟

اعتبرني اعمى القلب والبصيرة وقولي انت مين

---------------------

تامر نبيل ... ربنا يصلح حال كل المسلمين يارب

---------------------

سكرة

نورتي المدونة ومدونتك مش هاتكون الزيارة الاخيرة ليها باذن الله

---------------------

عمنا فشكول

في 2 في الزقازيق ممكن تاكل عندهم احلى سندوتشات

فتفت بس دا بعيد عن المحطة شويه

وحاتي الصفا قصاد المحطة دا استااااذ

اما التربية والذي منه

فانت تقريبا شرحت إذا كان رب البيت بالدف ضارب

فشيمة اهل البيت ... الهشك بشك

تحياتي

غير معرف يقول...

للاسف ان الكلام دة بيتقال مش بالقاهرة بس
لافى اماكن كلها
والله ببقا بنص هدومى وانا بسمع الكلام دة
وينسوا ان فى بنات موجودة

عايش... ولكن !!!! يقول...

القاهره بجد زحمه مووووووت
لسه جاى منها امبارح
هرووووووووووووووب

Amira يقول...

بجد وكانى بشوف اللى بيحصل قدامى

الزحمة والدوشة كترت اوى الايام دى ومحدش بيراعى مريض او حد عايز يريح

تحياتى

رجل من غمار الموالى يقول...

تدوينة راعة
تحياتى

أحمد عبد الحميد يقول...

بوست رائع

دى أول زيارة لمدونتك
إنت وصفت جزء بسيط من اللى بنشوفه كل يوم
تحياتى

Haytham Alsayes يقول...

هي دي مصر ياعبلة
مقرفة بس بنحبها في النهاية
تقبل مرورى
وارجو ان تنورنى في مدوندتي

-_- يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله

Tamer Moghazy يقول...

عارف اني مقصر قوي ومتاخر قوي يا ابو حميد بس اعذرني لاني فعلا مش ديما موجود..
البوست ده عجبني لاني شخصية بتعشق الهدوء والخصوصية وباكررررررررررره الازعاج اللي مفيش اكتر منه حوالينا ومش عارف الناس دي بتستحمل نفسها بتصرفاتها دي ازاي..؟؟
نفسي ادخل دماغ حد منهم اشوف ايه اللي جواه وشعور وهو بيزعج الاخرين..!!
تحياتي لتشبيهاتك الواقعية جدااااااا :)

AHMED SAMIR يقول...

في الزقازيق لن يختلف الحال كثيرا
فأنا عن نفسي قد فريت منها الى ليبيا