الاثنين، 23 نوفمبر 2009

قال تاج قال




وصلني التاج من ياسمين صاحبة مدونة كرسي اعتراف

شكرا لها



اسمك؟



أحمد عاطف مصطفى أحمد



سنك؟




تاريخ ميلادي هو 13/9/1978

احسبوا انتوا بقى


اسم مدونتك ؟


كله كلام


مجال دراستك؟



خريج تجارة قسم اقتصاد



هل فكرت في إغلاق مدونتك؟ والسبب؟


لحظات كتير فكرت في إغلاقها كل لما بلاقي إن مدونتي زيها زي مدونة ناس مايستحقوش حتى يستحموا

بس برجع واقول ان زي ما في ناس نضيفة بتكتب في ناس مالهاش لازمة بتكتب

يبقى لازم الناس النص نص اللي زي حالاتي يكتبوا



ايه رد فعلك لو حد قل ادبه عليك في المدونة ؟



محصلتش ولا مرة ولو حصلت هانشر كلامه ... لا يضير السحاب نبح الكلام


اسوأ مدونة دخلتها؟



مدونة بتاعة واحده اسمها كات باين او قطة الصحراء حاجه زي كده .... اكتشفت ساعتها ان في بلدنا نوع من البنات فعلا فعلا مش تربية رجاله واللي زي دي اما انها تنضرب بالجزم او المستخسر الجزمة ممكن يضربها باي حاجه تانيه بس يحاسب على ايده تتوسخ


هيحصل إيه لإيميلك بعد ماتموت؟


ولا حاجه يعني هو ايميل الوزارة ؟؟

اديت الباسوورد لحد قبل كده؟


ايون

السفر بالنسبة لك إيه ؟


متعة وانطلاق ومعرفة فكر واسلوب حياة شعوب اخرى

المود بتاعك إيه؟



دلوقتي ولا كمان ساعه ..؟؟

بتعمل إيه وقت فراغك؟


بظروفها ملهاش حاجه مترتبة ... ممكن جيمز

ممكن نت

ممكن خروج ودا نادر

مش مترتبة

الأكلات المفضلة؟


مكرونة بالبشاميل

واي اخت مدونة بتعرف تعملها تبعت صينية الله يكرمها

الكلام موجه للمتزوجات من المدونات

الصفات اللي أخدتها عن والدك؟


مش عارف بس كتير ... اهم حاجه العناد والدفاع عن رأيي ... بحاول اكون مثقف زيه او بحجم ثقافته

الصفات اللي أخدتها عن والدتك؟


العصبية


أكتر 6 حاجات بتحبها؟



حاجات ولا أشخاص ؟


عموما لو أشخاص

(أمي وابويا واخواتي ) - ( ناس عارفين نفسهم ) - محمد السيد ( صديق ) - احمد عبد الحميد - احمد رضوان - احمد طه


لو حاجات عامه

باعشق السكون والهدوء - القهوة الامريكي - شغلي - بيتي القديم - التسوق الرجالي - السجاير



أكتر 6 حاجات بتكرهها؟


نعتبرهم صفات

الكدب - الخداع - البامية - القاهره ( كسكن ) - الغرور - الاهمال



شخصيتك نوعها إيه؟


نوعها ذكر

لماذا دخلت عالم التدوين من الأساس؟


دخلته رخامه ... من باب اكتب براحتي اللي انا عايزه من غير كنترول يخنق كتابتي

أهمية التعليقات بالنسبة لك؟


في تعليقات بصراحة تجيب مرض ... وفي تعليقات تفهم الواحد ان اللي بيكتب دا فعلا قرا الموضوع وفهم واستوعب وتفاعل

بس في المجمل بتبين هل فعلا في تجاوب وفي حد بيقرا اللي باكتبه ولا لا



أفضل مدونة قريتها؟



ماينفعش احصر المدونات في مدونة واحده ... اصل اشباع رغبة القراءة زي بالظبط اشباع رغبة الاكل ماينفعش اكل كل يوم نفس الاكلة اللي بحبها


في مدونات كتير لو السؤال عن افضل المدونات ممكن اقول مجموعه لكن السؤال عن مدونة واحده ودا ظلم لمدونات كتير

عموما كل المدونات الصديقة بقراها وبيعجبني اسلوب اللي بيكتبوا فيها واحترامهم لكلمتهم


اهمية الانترنت بالنسبة لك؟



انا بقالي 5 سنين مبقعدش على جهاز كمبيوتر مافيهوش انترنت بالبلدي كده الانترنت اصبح بالنسبة لي زي الموبايل ... تقدر تستغنى عن الموبايل ؟؟


إهداء التاج؟



أهديه لريم صاحبة مدونة رسائل بلا بريد


بس قولولها تقفل الاغنية عشان امي هاتطردني من البيت بتهمة الفسق



هناك 17 تعليقًا:

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

عجبتنى ايجاباتك انت طلعت اد اخويا على فكره كنت فاكراك بصراحه اكبر بكتييييييييييير :)

المهم افهم انا موضوع المكونه بالبشاميل اللى المدونات المتزوجات بس هم اللى يبعتوها دى؟؟؟؟
دى اهانه لينا احنا الغير متزوجات ياسلااام هو احنا يعنى علشان لسه مجربناش فى حد على ارض الواقع تقوم تقول كده,؟؟؟؟

فى حته عجبتنى جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اصلك قلت حاجه جوايا من زمان.

أحمد عاطف يقول...

شيما منورة كله كلام

هو انا شكلي عجزت ولا ايه عشان تفتكري اني كبير :D

طلبي من الاخوات المتزوجات لانهن عدوا فترة التجربة خلاص ودخلوا مود المعرفة وممكن يكون في نوع من الخبرة زي صبرني يارب

اما اللي لسه ماتجوزوش فانا هابقى حقل تجارب بدون شك

مرة امي ضحت وطلبت من اختي تعملها

وكان يوم مأساوي لاول مرة في حياتي ماقربش من المكرونة بالبشاميل

فمش عايز اكرر نفس التجربة

قوليلي ايه الحتة اللي عجبتك

كرسي أعتراف يقول...

شكرا لك لردودك الصريحة كما عودت متابعيك

أشاركك حب أكل المكرونة بالبشاميل .. ونداء الي الأخت المدونة صاحبة الصينية أن ترسل إلي منها ... ولو قطعة صغيرة

عيد سعيد
تقبل مودتي

أحمد عاطف يقول...

ياسمين

رجاء اخير ليا عندك

ردي بالعامية عشان احس ان العملية ايزي كده

بجد باحس انك بتتكلمي في فيلم صلاح الدين الايوبي

كرسي أعتراف يقول...

أعتقد أن كتاباتي لا تزعجك
فأنت من أوائل المشجعين لي
ولأني أتقن الكتابة باللغة العربية

أفخر بذلك أنا

شكرك لك
تقبل مودتي

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

ههههههههههه نفس رد اخويا,,, اصلى بجرب فيهم كتير ياعينى..
مفيش اى روح تعاون ايه يعنى لما تاكل وبطنك توجعك شويه ’هيحصل ايه يعنى؟

*جزء المدونه اللى مش بتعجبك عجبنى صراحتك جداا...

Remas يقول...

صباح الخير يا استاذ احمد

بجد ردودك كلها جميلة جدا جدا

وانا زيك في حاجات كتييييير اوى على فكرة

ومنها حبي للقهوة الامريكى وكرهي للبامية

بجد متفقة مع شيما جدا في اعجابي بصدقك وصراحتك لما قلت المدونة اللى مش عاجباك واللى تقريبا كلنا متفقين معك عليها

ولا يهمك احلى صينية مكرونة بالبشاميل تكون عندك انا تنطبق عليا الشروط بتاعتك متجوزة ومجرباها كتير ويشهد لى انى بعملها كويس

وواحدة كمان لكرسي اعتراف

وميرسي اوى على التاج واختيارك ليا

وحاضر يا فندم هاقفل الاغنية خالص خالص احنا مش نقدر نزعل مامتك ابدا

Remas يقول...

ميرسي يا استاذ احمد على تعليقك الجميل على اخر بوست عندى

وان شاء الله ربنا يرزقك بعروسة حلوة وعسوله تخلى كل حياتك سعيدة وانت تستاهل اصلا كل خير


انا خلاص اهو شلت الاغنية خالص لو دخلت المدونة دلوقتى مش هتلاقي فيها اغاني

وبعد كدا لو عندى اغنية ابئا اقفلها من عندك بلاش تزعل منى مامتك يا استاذ احمد مش بقدر على زعل الامهات العسولات

اسمحلى ارد على التاج ان شاء الله بكرا يكونو بناتى الصغنونات خدو اجازة العيد علشان اعرف ارد على التاج كويس

وميرسي اوى ليك

أحمد عاطف يقول...

السلام عليكم

ياسمين كرسي اعتراف ... صدقيني انا مابسخرش منك وفعلا انا باعشق الكتابة باللغة العربية

ولكن المشكلة ان التخاطب باللغة العربية بيخلق نوع من الغربة عندي مش عارف ليه

الامر لا يعدو كونه مجرد رد بمحاولة استظراف لكن يبدو ان استظرافي طلع دمه تقيل

تقبلي مودتي

****************

شيما ... اختي قرت البوست وقرت الردود وقالت البتاعة بتاعتك دي هاقفلهالك عشان انت مجرس العيلة كلها عليها

انا هاضطر اقبل اي مكرونة من اختي ارضاءا ليها والا النتيجة هاتكون مأساوية

****************

ريم والله انتي منورة وربنا يعينك وتردي براحتك

كرسي اعتراف اهدتني التاج من 4 ايام وانا رديت امبارح بس عشان كنت عايز اكتب موضوع يحكى ان

ربنا يوفقك انتي وزوجك واولادك ويجعلك له كفاطمه ويجعله في عينك كعلي

ويجعل بناتكم الخلف الصالح يارب ومن حفظة كتابه

بخصوص الأغنية ... انا اسف انا كنت بجد بهزر لكن انتي صاحبة القرار تشيليها او ترجعيها

كنت اقصد بس اني اول ما بدخل المدونة الاغنية بتشتغل ... امي اصبح في بينها وبين الاغاني عداء وبتعتبر ان سماعي للاغاني دا ممكن يكون احد اسباب ان ربنا واقف حالي

وجهات نظر

فاول ما اغنية بتشتغل من جهازي ... الاقيها من اوضتها وبصوت عالي .... أحمــــــــد

وخلاص انا فهمت

تقبلي تحياتي

Somaya Kamal El Din يقول...

حلوة اوووى ردوك

Remas يقول...

استاذ احمد

اسف على ايه بس
انا اللى كنت بهزر

وبعدين احنا نعمل اللى يريح مامتك واحنا مبسوطين وراضيين

ربنا يخليهالك يارب

وبالعكس خالص انا عجبنى اوى خوفها عليك وماشاء الله عليها واضح انها ست عسوله ربنا يحميها لك

وميرسي اوى على دعواتك الحلوة ربنا يخليك

وانا بجد يا استاذ احمد بتشرفنى صداقتك واخوتك

والاخوات بيقولو لبعض اقفلو الاغانى والاخت تقول حاضر من غير اى اسف ولا كلام من دا ههههههههههههههه

تصبح على الف خير

مي يقول...

عجبتنى صراحتك وصدقك وكمان انك شخصية بتحب تهزر مش بتنشن يعنى بان من كلامك
اسعدنى اننى اتعرفت على شخصية زيك
على فكرة بعمل المكرونة بالبشاميل حلوة ههههه وش مطلع لسانه
بجد اسعدتنا بتاجك كل سنة وانت طيب

شاب فقرى يقول...

شخصية قوية

ولم اكن اتوقع ان تكون اقل قوة

وشخصية عارفة الحياة وفاهماها كويس أوى :)

خالص تحياتى وإحترامى لك

شاب فقرى

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

كل عام وانتم الى الله اقرب

وعيد اضحى مبارك

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

اييييييييه ده انت غيرت الصوره:))
على فكره مش كنت اقصد انك عجزت لا كنت اقصد الهيبه يا افندم:) ايوه مش بيقولوا انسان ليه هيبه..

المهم علشان ابطل رغى انا بس جايه اقولك كل سنه وانت طيب وعيد سعيد عليك يارب وعلى كل اللى بتحبهم:)

أحمد عاطف يقول...

والله العظيم كلكم منورين

شيما وريم وفقري حبيبي سيمو الزعلانة

والاصدقاء الجدد سميه ومي وحدوته كلكم منورين

شيما

انا غيرت الصورة لان الصورة دي عجباني اكتر وبتفكرني بايام حلوة

حتى اللي صورني الصورة دي بافتكر وقت ما كنت واقف وهو بيصورني

اما الصورة القديمة فكانت في المكتب ومكنتش قاعد على جهازي لا دا كان جهاز مديري لزوم الحركات ... متحسيهاش طبيعيه

لكن الجديدة في الهواء الطلق كده احسن لكن انا عارف اني صغير انا على راي ريم عندي 18 سنة

تحياتي ليكم جميعا وكل سنة وانتم طيبين يارب

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

كل إجاباتك ممتازة
ما عدا السجاير
ربنا يتوب عليك منها
:)