الخميس، 26 نوفمبر 2009

تهييس الفضا




كنت أنوي أن أكتب موضوعا أشعرأنه ذات أهميه بإسم أهل وادي النيل ولظروف خاصة قررت أن أؤجل هذا الموضوع إلى أن يشاء الله

لكن اللي جه على دماغي بقى اني بقالي فترة باشتغل نفسي ... فعلا باشتغل نفسي

بدأت الاشتغالة لما أوهمت نفسي وخليتها مقتنعه تماما ان الشغل اللي كنت فيه أصبح غير ملائم ليا .... هو من البداية غير ملائم إشمعنى في اليومين اللي أوهمت نفسي بدا سبت نفسي للاقتناع بالفكرة دي

مش عارف ... بس انا ويمكن لأول مرة في حياتي بأقر وأعترف إني كنت غبي ... وبقولها لأول مرة بالفم المليان فعلا كنت غبي

ساعة مرت عليا وانا قاعد بين كلمة غبي اللي في السطر اللي فات وبين السطر اللي انا فيه دا راجعت فيه كل تاريخي الوظيفي من أول ما فكرت لأول مرة في حياتي اني اكون عضو منتج في المجتمع

قبل ما اكمل كلام ... الموضوع دا مجرد كلام لا يودي ولا يجيب ... حكاوي يمكن فارغه كمان اللي بيمل بسرعه مايكملش

اول مرة اشتغلت فيها فعليا كان عمري 16 سنة كان مع والدي في شركته ... كان ابويا لسه ماقتنعش تماما اني ممكن أكون نافع له أو لاي حد فبدأ شغلي من المخزن

عربيات التوزيع عايزة تتحمل يا احمد ... حاضر يا بابا

شيل الكراتين عدل يابن ال.....حاضر يا بابا

اجازة الصيف كلها تقريبا عدت بالشكل دا ... ما بين تحميل عربيات التوزيع ... وشتيمة حلوة من ابويا عشان اشيل الكراتين مظبوط

ورجعت للدراسه وجه الصيف ورجعت للشغل وفضل الحال بالشكل دا سنتين لحد ما أبويا وثق فيا وخلاني اكون مندوب وكان عندي 18 سنة وكنت بعد ما خلصت اولى كلية تجارة ...

بجد دي كانت بداية اثبات الذات ... جميع الفئات اللي ممكن تتخيلوها اتعاملت معاها ... من بقال بسيط لحد تاجر ممكن ينصب عليا في اي حاجه ان شالله ربع جنية المهم يحس انه كسبان

خلصت كليه ... مش على طول كده ... الكلية اللي بتخلص في 4 سنين خلصتها في 6 ... ليه بقى ... فاضيين ؟ طب كويس

نقول ليه وانا في 3 كلية كنت لسه مصدوم أول صدمة عاتشيفية ... نظام الوسادة الخالية ... وحبيبي دائما وأي حاجه تتخيلوها كنت عايشها في السنة دي وسقطت

ودخلت قسم اقتصاد وكان املي اني اخلص وادرس بعد منه ادارة اعمال ... وهانحكي دا في الاخر

وسبحان الله اذ فجأة اكتشفت اني باحب الاقتصاد جدا لاقيت نفسي بأبدع في القسم دا .. ان كان في المواد العملية او المواد النظرية .. لا والاحلى كمان اني بدأت ادي دروس وانا في 3 كلية حاجه كده على خفيف

دخلت 4 كلية ومن الترم الاول كان عندي 16 طالب كلهم في سنة اولى .... وانا اللي بشرح لهم ... شغل الاجازة موجود مع ابويا مراحش

ويصادف انه كان عندي دكتور ... الله يسهل له مطرح ماهو قاعد ... ابنه مكانش عارف يحل مسأله في التحليل الكلي وانا اعمل فيها دكتور واقوله تعالى وانا احلهالك واحل المسألة لا والاحلى اني اروح كاتب اسمي في اخر الحل

دا كان في الترم الاول من سنة 4 .... خلاص عرفتم انا سقطت في مادته ليه

بدات الترم التاني وانا املي اني انجح صافي فيزودوا درجات الرأفه على مادة الدكتور دا فانجح ... وكان موضوع الدروس دا فتح معايا وكان ليا واحد صاحبي معيد الله يستره كان بيساعدني في انه يديني ملخصات ليلة الامتحان

وبقى عندي بدل 16 طالب 32 طالب .... بقيت زيي زي المعيدين بالظبط

وهووووووووب عندكم مادة سياسات نقدية ياولاد في الترم التاني كان هيدرسها الدكتور جمعه لكن الدكتور جمعه اعتذر واللي هيدرسها الدكتور عارف ..... تمام كده انا شلت المادة دي كمان

ما علينا عشان منطولش في الجامعه شيلني مادته ومادة دكتورة كمان وعدت السنة

وانا بأعيد السنة بطلت موضوع الدروس دا لاني اشتغلت في مركز دورات كمبيوتر وكنت انا اللي بشرح فيه ويندوز وانترنت ... عجبني موضوع الشرح دا اوي وكنت سبت الشغل مع والدي لظروف كتير

اول ما نجحت في الكلية سبت المركز دا على طول بعد سنة ونص شغل فيه ... سبت الشغل وانا كنت لسه ماستقرتش في شغل تاني بس عشان اعرف ادور بمزاج وانا كنت متخيل ان مافيش جيش ولا هم

واشتغلت في شركة تانيه كانت شركة رايه للانترنت اللي هي فودافون دلوقتي بس كنت في فرع الشرقية ... ودخلت الجيش

وبعد الجيش سنتين في السودان وبعد السودان شركة صغننة انا واخويا وبعد الشركة 3 سنين في ليبيا

الخلاصة اني تقريبا بقالي 15 سنة باشتغل ... مريت على وظايف يمكن ملهاش دعوة ببعض ... الخلاصة 10 سنين خبرة في المبيعات

منقسمين بين المواد الغذائية ومابين الكمبيوتر ومشتقاته ومابين التدريس كمان

ولما سبت الشغل وقررت اني ادور على شغل ماعرفش ايه اللي حصل

اول انترفيو ليا كان مع شركة سعودية عايزة مدير مبيعات خبرة في المبيعات 6 سنين .... ساعه ونص انترفيو ... اللي اعرفه ان الانترفيو الناجح بيعدي مدة النص ساعه ومبيزيدش عن الساعه ... ليه ساعه ونص الله اعلم المهم اني قمت وانا مطمئن اني تقريبا من ضمن اللي هايعملوا الانترفيو التاني

ولا عبروني ... ولا حتى ايميل اعتذار

مكنتش واقف عندهم شركة تانيه عايزة بردو مدير مبيعات وبردو في السعودية .... الانترفيو بالظبط كان 25 دقيقة واللي كانوا قبلي كلهم 10 دقايق ... قالولي هانتصل بيك خلال يومين .... ان حد يتصل ولا عبروني

مش مهم ... انا قريت اعلان عن شركة كمبيوتر في المملكة عايزين مدير مبيعات خبرة في مجال الكمبيوتر 4 سنين ... لا مش ممكن دي شغلانة متفصلة

ابعت ياعم ... الو استاذ احمد ... مع حضرتك اامر ... عندك انتر فيو بكرة الساعه 5 ان شاء الله

انترفيو ساعتين مع صاحب الشركة نفسه ... وصل الامر في الانترفيو لانه سألني عن كل حاجه ممكن يسألوا فيها وممكن ميسألوش

مخلاش ... وقالي انا نازل من السعودية مخصوص عشان اعمل انترفيو مع شخصين ... انت وواحد تاني ... وهاستنى منك تبعت لي تصور عن شكل مخطط المبيعات

ابعت يا عم احمد ... استنى التليفون يابو حميد

انه يتصل ماتصلش ... قلت لا انا هاتصل ... اسفين والله الشركة اختارت واحد تاني ... عنده خبرة في المملكة ... شكرا

بعد كل المدة دي وكل الانترفيوهات اللي وصلت ل 8 انترفيو في شهرين بمعدل انترفيو كل اسبوع .... اكتشفت اني كنت باشتغل نفسي

وان الموضوع لا ليه دعوة بخبرة ولا ليه دعوة بشهادات ولا ليه دعوة بكورسات معايا شهادتها

الموضوع كله من اوله لآخره رزق ربنا محدده في مكان وزمان معينين وغير كده اونطة ممكن يكون عامل مساعد .... لكن مش هو الاساس

كل سنة وانتوا طيبين واهو كله كلام


هناك 17 تعليقًا:

mimi يقول...

أنا قريت سطرين

بس قلت أحجز تعليق يمكن أطلع الأولي يا مستر

وحشني الاحتلال هنا جدا

من بيت أبوها ميمي ميمايا

mimi يقول...

أحمد ، أنا مش عارفة أنت زعلان ولا مبسوط ،

بس حبيت أقوللك حاجتين

اولهم : مش عارفة ليه ضحكت وأنا بقرا سطور البوست دي
" عاتشفية " دي موتتني من الضحك .. ربنا يهنيك

ثانيهم .. اتمني لك السعادة وأتمنالك تقضي عيد سعيد مع أسرتك

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

انا باه فاهمه احساسك كويس جدااااااااااااا,
انا عملت زيك بالظبط اتخرجت واشتغلت لمده 4 سنين تقريبا واخدت بوزيشن كويس جداااااااا فى فتره قصيره كان كله منبهر بدماغى اه والله زى مبقولك كده.

وفجأأأأأأأأأأأأأأأأأه

طلعت فى دماغى ان ده مش الشغل اللى انا عاوزاه ومش ده اللى بحلم بيه,وقررت انى هقدم استقالتى واقولهم سعيده,
الناس الحقيقه اتمسكوا بيا وانا على نغمه واحده مخدوش يابابا.

وسيبت شغلى فعلا من 5 شهور وقعدت نفس قعدتك وقلت نفس كلامك ومريت بنفس احاسيسك .

متقلقش فتره وهتعدى ان شاء الله.
واحلى جمله واصدق جمله قولتها ان ده رزق من ربنا....وما اصابك ماكان ليخطأك وما اخطأك ما كان ليصيبك.

وان شاء الله تشتغل اللى بتحلم بيه وتحقق كل احلامك.
كل سنه وانت طيب وعيد سعيد عليك يارب.

مي يقول...

كل سنة وانت طيب وعيد سعيد عليك
طبعا احساس صعب انا حاساه بجد انت شفت كتير اوى ودى حاجة كويسة انك بقالك كتير يعنى خبرة يمكن يكون اللى مضايقك ان بعد كل ده وبرضه مفيشششش
مع ان انا شايفة ان اللى وصلتله ده رائع كفاية انك اعتمدت على نفسك ولو كنت محتاج واسطة كنت وصلت
بس انا من خلال خبرتى فى البحث عن عمل اللى ملقتهوش ههههههههه ان الواسطة هى اللى ماشية او الرشاوى
وده شفته بعينى واتحطيت كتير فى المواقف دى بس هقولك انت واثق انك بمجهودك عملت ده حتى لو 10 سنين فى الكلية مش 6 بس وقفت على رجلك واشتغلت مقعدتش مستنى مصروف من حد فانت احسن مليون مرة من اللى دخل بواسطة
ياريت تكون فاهمتنى وانا كمان اكون فهمتك بس نقول الحمد لله على كل شىء اكيد ربنا عايز لينا الخير فى حاجة احسن
فضفضتك رائعة اصلى رغاية يا حمادة معلش استحملنى بقى
وربنا معاك ويوفقك

ghada يقول...

كل سنة وانت طيب يااحمد وعيد سعيد عليك والسنة الجاية تكون فى احسن حال ومحقق كتير من امنياتك
وفعلا الرزق بتاع ربنا وفى السماء رزقكم وماتوعدون
تحياتى وتقديرى لك

خواطر شابة يقول...

كل سنة وانت طيب عبد سعيد اتمناه ل ان شاء الله
الانسان اوقات يحتاج للفضفضة فهي مريحة
الرزق شئ بيد الله وحده لو اجتمع الناس كلهم لعطوك شيئا لم يكتبه الله لك فلن تأخذه ولو اجتمعوا كلهم لينتزعوا منك شيئا كتبه الله لك فلن ينجحوا عندما تؤمن بهذا صدقني سترتاح نفسيا على الاقل
دعواتي لك من القلب ان ييسر الله امرك وان يكون غدك خيرا من يومك ان شاء الله
مع تحياتي

محمد فؤاد (صاحب عمود النور) يقول...

بالظبط كدا يا حاج احمد هو كلة رزق طيب انا هقولك عن اول شغلانه اشتغلتها فى الحسابات انا كنت بشتغل فى الجامعة مصمم جرافيك وعن طريق الفيس بوك اتعرفت على واحد مصمم جرافيك كان لسة بيدرس فى صيدلة المهم اتكلمت معاه وقولتله انى عايز اشتغل بتخصصى قالى ان والده محاسب وممكن يشفلى شغلانه المهم بعتله السى فى وبعد شهرين لاقيته بيكلمنى
الو انا عصام
انا عصام مين
يابنى بتاع الفيس بوك
انا مش فاكرة
مش لازم تفتكر المهم خد العنوان دا وروح اعمل انترفيو فى شركة سياحة
المهم روحت وعملت انترفيو ولا حد اتصل بيا بصراحة يأست من اولها وبعديها بشهر كلمنى تانى صاحبى وقالى البس حالا وروح الشركة هتشتغل
وفعلا روحت الشركة واشتغلت وعشت فيها احلى 40 يوم شغل مع احلى مدير اسمة احمد حمدى وبعد اليوم الاربعين جالى تليفون من صديقى فى شركة سيمينس قالى تعالى احنا عايزينك
اهو رزق مكتووووب

بعبعه يقول...

البوست طويل اوي انا قريت شويه وهارجع اكمل وقت تاني

تحياتي لك

وبادعوك تشرفنى فى المدونه عندي

وتجاوب على استطلاع الراي من فضلك

غير معرف يقول...

انا قريت البوست كلة مش زى الناس اللى فوقى
شفت بقاانا شطورة ازاى

انا شايفة ان المشكلة انك واثق فى نفسك بس بزيادة فجايز هى دى المشكلة
انهم بيخافوا منك لاتتغر عليهم
ويمكن ثقتك بنفسك اوى مخلياك ماتحاولش تتطور من نفسك اكتر وتشوف سوق العمل محتاج لمهارات اية؟

ويمكن انت مش صابر
ان مع العسر يسر

وجايز ارائى وفكرتى هى اللى غلط
فسورى انى اكون ضايقتك
وربنا يوفقك عن قريب

Remas يقول...

استاذ احمد ازيك

انت قلت كلمة حكمة انه فعلا رزق

وانا واثقه ان شاء الله انك هتلاقس الشغل اللى يرضي طموحك وترتاح فيه

علشان انت مش هاترضى غير بكدا حضرتك حد مش بيستسلم الا لما يوصل للى هو عاوزه ودا حلو جدا لانك بتكون حاطط هدف ومصمم توصله وان شاء الله توصله

كل سنة وانت طيب يا استاذ احمد

وازاى بئا مش احط مدونتك انا بس كنت لسا بكمل المدونات لان كلها راحت لما غيرت المدونة لكن احنا مش نقدر يا باشا

شيل الانبعاج خالص خالص حتى بعض البوستات اختفت وزعلت جدا ومنهم بوست التاج كمان بعد ما كان نزل وناس كتير علقت


ياريت تحط اللينك الجديد بتاع المدونة عندى علشان يظهر في الريدر

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

يا حبيبي هو كله رزق فعلاً
و غير نصيبك لن يصيبك
و إن مع العسر يسراً
إنت راجل مكافح و المفروض تفتخر بكفاحك ده
و ربنا أكيد حيكرمك من واسع فضله و كرمه

قلم رصاص يقول...

قصتك مع الحياه تستحق التقدير أستاذ احمد

وان شاء الله تحقق كل ماتتمناه

وزي ما قولت : انه رزق ربنا وماعلى الانسان الا السعي ولكن الرزق هو في المقام الاول

كل سنة وانت طيب

في امان الله

أحمد عاطف يقول...

السلام عليكم جميعا

انا كان المفروض أعمل صندوق للنزور جنب المدونة هنا

كنت هالم تبرعات بالعبيط ... كل اللي داخل يقرا كده يسيب بتاع 20 جنية ولا حاجه كان في التدوينة دي بس طلعنا بحوالي 1000 جنية

ميمي انا مكنتش زعلان اطلاقا انا كنت بفضفض بس

وتسلمي يا ميمي

---------------------

مي منوره المدونة وكل سنة وانتي طيبة

اما موضوع الواسطة دا فانا متأكد منه جدا وعارف انها هي اللي ماشية وبدأت امشي في سكتها وربنا يسهل

بجد نورتي المدونة يا مي

-------------------

غادة وانتي طيبة وابقي تعالي تاني متقطعيش كده

--------------------

خواطر شابة نحن نتفق معا في ما كتبتِ

تحياتي لكِ

--------------------

محمد فؤاد منور مدونتي ومنور شركة سيمنز قولي يا محمد سيمنز بتتصنع في المانيا بس ولا بقوا بيصنعوها في الصين ؟؟

تحياتي ليك

----------------------

بعبعه انا زورت مدونتك ولا تنطبق عليا شروط الاستفتاء استني لما اتجوز وابقى اقولك

----------------------

بنوتة مصرية

نورتي مدونتي دا اولا

ثانيا انا مش واثق زيادة ولا حاجه انا احمل من الثقة القدر الذي استحقه واحتاجه للحياه

وفي الاول وفي الاخر هو رزق

ومضايقتش من كلامك اطلاقا رأيك يحترم حتى وان كان يحمل جزء من عدم الصحة ونورتي المدونة

وشطورة عشان قريتي البوست بالكامل

تحياتي ليكي

------------------------
ريم منورة يا اختي

كلمة هتلاقي انتي كتباها هتلاقس وانا قريتها هاتفلس

كنت عايز اقولك اكتر من كده فلس ... يبقى هابيع هدومي هي اللي ناقصة

تحياتي

--------------------
هندسة صديفي وحبيبي

ادعيلي يابو قلب ابيض

تحياتي ليك

---------------------
قلم رصاص

انت اللي شخصية محترمة فبترفع من روحي المعنوية لكن في ناس كتير زيي واحسن كمان

اللي اسعدني اكتر من كلامك ... زيارتك للمدونة

ومدونتك اللي ربنا يستر وميتقبضش عليك وعلى اللي بيدخلوها وساعتها هانكون سوا

تحياتي ليك

shoshta_ joker يقول...

السلام عليكم.....
اول مرة اجى مدونتك بس شكلها لذيذ بس لانها اول مرة حبيت اقرا البوست كله بجد تعبت اووووى وعنية وجعتنى من القراءة تارخ حياة حضرتك دا هههههههه طبعا بهزر ....شكل حضرتك حد لذيذ اوى اسلوبك حلو فى الكتابة ....ان شاء الله الزيارة حتتكرر .....دومت بخير فى رعاية الله.
shemo

رحلتنا في الحياة يقول...

انت المفروض تتعرف على العميد مايكل
ده بقى خبرة فى الانترفيوات ولسه مشتغلش :)
انت زى ماقولت كل شئ نصيب وبعدين ماشاء الله انت فى كل شغل بتتميز فيه يبقى ركز فى اكتر شغل انت حابه فعلا واستمر فيه وان شاء الله ربنا يوفقك ويكرمك باذن الله

محمد فؤاد (صاحب عمود النور) يقول...

معروفة يا احمد ان سيمينز المانية وبتصنع فى المانى اول مرة اسمع عن موضوع الصين دا

Tamer Moghazy يقول...

بص يا ابو حميد لربع الكوباية المليان..
او حتى اي نقطة فيها..
وديما افتكر انك اخدت خبرة كبيرة ممكن غيرك ما يكونش مر بيها..ومين عارف..الايام مخبية لك ايه..
انا لو اتكلمت معاك في مرة ها تعرف معنى كلامي لاني مريت ولسة بامر بظروف قاسية جدا رغم اني في مكان وشغل الكل بيتمناه..
عشان كده كل ما تحس انك مخنوق وعندك نوع من الياس نصيحة اتفرج على فيلمي المفضل Men Of Honor