الأحد، 21 سبتمبر 2008

إزالة لغرض التطوير 5

أنا اختلف معك في الرأي إذن نحن أعداء
لا تحاول أن تختلف في الرأي مع أحد ( إذا كنت مصري وهو أيضا ) ففي تلك الحالة ستتحول من صديق إلى عدو وممكن ببساطة زي ما قولنا قبل كده يطلع المطواه ويغزك .... هو دا أصل الاختلاف في مصر فدائما وأبدا طالما بدأ بينك وبين الآخرين حوار ينتهي الأمر إلى كارثة نفسية بين الطرفين
كل واحد في مصر ومصر بالذات عجباه دماغه ولا يتقبل اي رأي اخر طالما الرأي دا خالف للحظات ما يؤمن به حتى وان كان يؤمن بما ليس صحيح وعلى رأي المثل كل واحد وعجباه دماغه او على رأي مثل تاني كل واحد في نفسه ملك
احنا فعلا كمصريين عجبانا دماغنا ويستحيل اننا نفكر نغير فكرة في دماغنا ببساطة وسهوله حتى مع كامل اليقين والعلم انها غير صحيحه بل وربما نؤمن بصحة اللي في دماغنا لغياب الحقائق عن اعيننا والانيل من كل دا ان غياب الحقائق في تفكير كثير من الناس يعني عدم وجودها من اساسه
هاعرض عليكم حوار دار بيني وبين صديق ليا ( الله اعلم هو لسه صديق ولا لا ) .... الحوار كان عن المخفي عادل امام واللي انا ولله الحمد من اشد الكارهين له ولسفالته ولانحطاطه
( الحوار محسن ومنقح لظروف الرقابة )
صاحبي بيمجد في فيلم حسن ومرقص كانه كتاب منزل
العبد لله : عادل امام دا ببساطة انسان سفيه وتافه وبيدعو للفساد فمستحيل يكون عامل فيلم مجيد زي ما انت بتقول كده
صاحبي : متشتموش ممكن يكون عند الله احسن منك ؟؟
العبد لله : اولا انا مبحثتش في افضليته عند الله مني ثانيا كونه بيسفه الدين والمسلمين ورموزهم فهو بذلك بيدعو للفساد في الارض ودا مش كلامي دا كلام كتير من العلماء الامر اللي يجعله انسان اقل شأنا من إنه يحترم وانا الحمد لله محدش قال فيا اني بسفه دين او بأسخر من علماء
صاحبي : انت كفرت الراجل متقولش على راجل كافر
العبد لله : يا عم هو انا كفرته ؟؟؟ الكفر حاجه واللي انا بقوله حاجه ... دا بيدعو دايما مع الله الها اخر زي الخمر والنساء يعني مشرك على ما سمعت عنه والكفر حاجه والشرك حاجه
صاحبي : ياعم الكفر هو الشرك
العبد لله : ياعم والله الكفر حاجه والشرك حاجه تانيه وتعالى اوريك مليون مقال عن الموضوع دا دا غير ان الشرك نفسه انواع اما الكفر فنوع واحد
صاحبي : انواع زي ايه ؟؟
العبد لله : في حاجه اسمها شرك أصغر ودي احيانا كتيره كلنا والعياذ بالله الا من رحم الله بيقع فيها زي لما تقول والنبي خدني معاك او والنبي اعمل كذا
صاحبي : ياعم انت كفرتنا كلنا انت معقد كده ليه انت المفاهيم عندك بايظة كده ليه
وفي ثواني معدوده تحولت من صديق له لشخص كفر الناس كلها ومعقد والمفاهيم عندي انا بايظة ومش هانكر اني قولتله والله المفاهيم عندك انت اللي بايظه ..... ولولا ولاد الحلال اللي كانوا حاضرين القاعدة دخلوا التهريج في الهزار لكانت قلبت بغم
طيب هانفترض اننا مش عايزين نختلف تاني خلاص هانبطل اختلاف يبقى لازم كلنا نمشي على رأي واحد طيب جميل احنا هاننهي الاختلاف بإننا نمشي على رأي واحد
طيب هانمشي على رأي مين ؟؟؟؟ هنا هانختلف من جديد لان كل واحد شايف انه هو الاكثر لباقة وهو الاكثر جاذبيه في الحديث وان هو الشاب الذي لا يجوز معه الاختلاف فكل واحد هيطلع يقول نمشي على رأيي انا
والنتيجه هنختلف تاني ومش بعيد حد يجيب وش التاني برقبة ازازة ولا بفرد قرن غزال
ووصل الجدال والاختلاف في الرأي والاختلاف هنا مش الاختلاف الحميد دا اختلاف خبيث بعيد عنكم عامل زي الحرحر بكسر الحاء (وهانوضح بعدين ايه هو الحرحر دا ) وصل الاختلاف في الرأي والجدال لمجادلة ومناقشة امور دينيه صرفه لا والاحلى من كده ان اي حد بيناقش يقولك انت سايب الاصل وماسك في القشور ... طيب ايه هي الاصول وايه هي القشور في الدين كل واحد تتكلم معاه عن اي حاجه في الدين يرد بالكلمة دي وهو مش فاهم معنى القشور والاصول ... وينسى تماما ان الدين في مجمله أصل ولا يوجد ما هو مهمش في الدين او ما هو قشر اصله مش شوية ترمس ناكل اللي جوه ونرمي القشر
امبارح مثلا واحده اعرفها دار بيني وبينها حوار تاني وكان حوار على الايميل شوفوا لما اختلفنا وصل الحوار لايه واننا شلت اسمها ورمزت ليها بكلمة هي احتراما لخصوصيتها اما الملقب H a M a D a فدا العبد لله وبداية الحوار عن اني كنت قلت مره اني ارغب الزواج من منتقبه فهي كانت بتسأل
هي : مش لقيت المنقبة اللي كنت هتتجوزها؟
H a M a D a: لا لسه
H a M a D a: بس ربنا يكرم
هي : حد يتجوز منقبة الايام دي!
H a M a D a: انا
H a M a D a: اومال اتجوز واحده مصر كلها اتفرجت عليها ؟؟؟
H a M a D a: اومال سابولي ايه يبقى خاص بيا
هي : خاص بيك؟ هو انت بتشتري معزة؟ وايه مصر كلها اتفرجت عليها دي؟ لأ اتجوز شيخ غفر يا عم انا مالي انت حر
H a M a D a: بصي عايز اقولك حاجه
H a M a D a: انا ببساطة راجل رجعي ومتخلف جدا في مسألة الستات دي
H a M a D a: يعني ببساطة اكتر
H a M a D a: عامل زي الناس بتوع سنة 30
H a M a D a: اللي هما بتوع الست ملهاش الا بيتها والست متتكشفش على رجالة والحراملك
H a M a D a: فدا تفكيري
H a M a D a: وعاجبني جدا
H a M a D a: والانيل بقى اني مصر عليه
H a M a D a: وانا مبشتريش معزة
هي : وليه تعيش في سنة ٣٠
H a M a D a: انا عايز واحده تشاركني حياتي
H a M a D a: بس اللي هتشاركني حياتي دي تشاركني حياتي على ما هي عليها
H a M a D a: لان فكر سنة 2000 مشوفتش فيه حاجه عدله
هي : ماشي بس مش للدرجة دي امال انت رحت مدارس وجامعة علشان تفضل برده متخلف!
H a M a D a: رحت مدارس عشان اتعلم مش عشان انحل
هي : هو انا قلت انحل؟ بس لازم تفكيرك يكون مطابق للعصر اللي عايش فيه مش عايش في عصر محمد علي
H a M a D a: اكيد طبعا
H a M a D a: وعشان كده انا بواكب العصر
H a M a D a: بس عن طريق ديني
H a M a D a: ديني بيقول ان النقاب فريضة
H a M a D a: زيه زي الصلاة والصوم
H a M a D a: والرسول بيأمرنا بالزواج من ذات الدين
H a M a D a: مش اروح اتجوز واحده كاسيه عاريه
H a M a D a: لابسه ايشارب وبادي وشورت
H a M a D a: وتقوليلي حجاب
H a M a D a: حجاب سنية الطرية المنتشر اليومين دول مش حجاب
هي : اولا مش فريضة ثانيا مش هتكلم في الدين دلوقتي لأنه عايز قعدة
H a M a D a: لا فريضة
H a M a D a: واسألي بس وانتي تعرفي
H a M a D a: بس ابعدي عن شيوخ الازهر
H a M a D a: لانهم بسم الله ما شاء الله بيحللوا الحرام ويحرموا الحلال
هي : وابعد انت عن قناة الناس وبتوع السعودية لأنهم متشددين وبيحرموا كل حاجة
H a M a D a: بتوع ؟؟؟؟
H a M a D a: يابنتي لحم العلماء مسموم حرام علينا اغتيابه او اهانته
H a M a D a: قال بتوع قال
H a M a D a: بقولك ايه انا دماغي مريحاني كده هي تعباكي في ايه ؟؟؟
هي : خليها مريحاك خليكم دققوا في اللحية والنقاب وانسوا جوهر الدين براحتك هو انا اللي هتجوز
H a M a D a: ههههههههههههههههه
H a M a D a: لعلمك انا لا بلحيه ولا بلبس بناطيل قصيرة وياريتني من الناس دول
H a M a D a: بس الحاجات دي من جوهر الدين مش من قشوره
H a M a D a: ستر عورة المرأه من جوهر الدين
H a M a D a: ستر المرأه عفه ليها واامن للمجتمع
هي : انا كمان هريح دماغي واقوم انام
H a M a D a: احسن بردو
H a M a D a: نوم العافية ان شاء الله
شوفتوا الحوار انتهى لإيه لان كل واحد فينا هاجم التاني عشان يثبت ان رايه صح وافيش مانع من اننا نهاجم غيرنا كمان ونلعن ابو اللي جابوهم لانهم هما اللي خلوا فكرنا كده
وامبارح بردو كنت باتمشى بين المواقع فلاقيت واحد عاقد مقارنه والراجل الله يبارك له كاتب فوق مقارنة من وجهة نظر الكاتب وعاقد المقارنة بين بنك مصر والبنك الأهلي من حيث التعاملات
ولاقيت رد من ضمن الردود او التعليقات صاحب التعليق بيحاول جاهدا انه ميخرجش عن شعوره ولكن كلماته بتنم على انه بيكتب وهو متعصب جدا ولو كان طال صاحب الموضوع كان خنقه وشنقه وحرقه وولع في اللي جابوه كمان
واول كلمه في حواره ( مين اللي قال لسيادتك الكلام دا يا بيه .... اللي انت متعرفوش ......... ) طبعا البداية واضحه انه داخل يتخانق وبيزعق وكويس اننا بنكتب فتعبيراتنا مبتبانش كلها في الكتابة وبيبان جزء بسيط منها
قبل أن نفكر أن نختلف فعلينا أولا ان نعرف كيف نختلف
ضروري اوي نفهم ونعرف ان كل واحد احنا هانتكلم معاه ونتناقش معاه عنده مرجعيه علميه ولو بسيطة جدا عن اي حاجه في الدنيا الا اذا هو اعلن غير ذلك ومعنى انه عنده مرجعيه يبقى هو هيناقش من خلالها وبالتأكيد كلامه قابل للصحة والخطأ وكلامي بردو قابل للصحة والخطأ ولازم نفهم ان تمسكنا برأينا لا يعطينا قوه لا دا تمسكنا برأينا دون أدله او اسانيد يعني هوة عقليه سحيقة
الانيل من كل دا ان انت لما تتكلم وتيجي ترد على سؤال تلاقي ان انت وانت في نص ردك على السؤال تلاقي اللي سألك بيقاطعك ويقولك قوله اه او لا وافق او انفي لكن متحاولش تسرد .... زي بالظبط واحده سمعتها بتسأل شيخ على احدى القنوات فوائد البنوك حلال ولا حرام وياريت اجابة واضحه قول حلال ولا حرام فالشيخ ضحك وقال لها مينفعش اقولك حلال ولا حرام صرف كده لازم اوضح ومينفعش نقول اجابات مبهمة من غير توضيح
نفس الكلام في النقاش مينفعش اقول لواحد اه او لا جازمه مبهمة كده بالتأكيد كل امر محتاج توضيح ومحتاج اسانيد فيها ايه لو سمعت اسانيده ولا هو مجرد حوار لاثبات اني صح وبس
وأهو كله كلام

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

كثيرا ما اسمع كلمة الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية واتعجب من الكملة ومن قالها فلو اختلفت مع اى شخص فى رأى تجد العجب العجاب تصل الى حد ان توصف بانك ارهابى
والاختلاف فى الراى ثقافة مش موجودة فى الانسان المصرى واول ما ينطبق عليه الراى الحكومة المصرية فكم جريدة اغلقت لاختلافها فى الرأى مع الحكومة ولا تعليق
وابى وأمى لا استطيع ان اختلف معهم فى الرأى وحتى وان كنت شديدة الادب والاحترام فى نقل وجهة نظرى فهم دائما على حق
زوجى كذلك دائما على حق لا يقبل وجهة نظر اخرى ولا جدال ولا نقاش يعاملنى كطفلة صغيرة ليس لها راى مجرد ديمة جميلة لا يحق لها التعبير عما بداخلها
وهنفضل ننزل لغاية عم عبده البواب كل الناس لا تستطيع الاختلاف معهم فمن اين اتت تلك المقولة هذا ما دفعنى للتعجب مين قالها ومين طبقها
ادخل الشات واتابع ما يكتب على العام اجد العجب العجاب كل متحمس لرايه لدرجة النرفزة وقد تصل للشتائم القذرة فى موضوع بسيط جدا ممكن كل واحد يقول رايه ببساطة
اين نحن من مقولة راى صواب يحتمل الخطأ وراى غيرى خطا يحتمل الصواب
فعلا محتاجين ازالة للعقول التى تفكر بهذه الطريقة محتاجين نطور فكرنا محتاجين نتقبل الاخر ونتقبل الحوار
نحتاجين ازالة لغرض التطوير
بوركت اخى

غير معرف يقول...

السلام عليكم
احب ان انوه بداية انى انا المذكورة فى الحوار فوجئت بوجود الحوار فى المدونة و لكن لا بأس
احب ثانيا انا اقول ان الحوار لم ينتهى بمشاجرة و لا بهجوم و لكن اغلقت الحوار لتكملته فيما بعد
ليس لان ما يقوله لا يعجبنى
فلكل شخص وجهة نظره و من الشيوخ الذين يقدرهم و يثق فى فتواهم و انا ايضا لم اقل شيئا خطأ فالنقاب ليس فرضا
و لكن هناك من فرضه من بعض الشيوخ
و انا لم اهاجم قط اى شيخ بلفظ بتوع و لكننى قلت ذلك على سجيتى ليس الا
شكرا لحسن استماعكم