الخميس، 4 سبتمبر 2008

قطارات السكه الحديد

كل سنة وانتم طيبين

موضوع واحنا في الشهر الكريم ربنا يجعل كلامها خالي من السيئات

كل سنة وأنا طيب لان عيد ميلادي قرب كلها كام يوم وأكون تميت 30 سنة والرقم بالنسبة لي عادي جدا انا حاسس اني شاب عندي 20 سنة ولازلت باتصرف كاني لسه صغير عايش حياتي يعني وفي وسط هوجة الحياة العادية دي كنت بأكلم اهلي وفي وسط السلامات امي قالت لي كل سنة وانت طيب يابني وعقبال 100 سنة في طاعة ربنا ( دعوة حلوة والله )

وربنا يرزقك ببنت الحلال عشان تلحق قطر الجواز .... انت كبرت ولازم تتجوز قبل ما قطر الجواز يفوتك

الجواز مش موضوعنا خالص موضوعنا النهاردة قصة القطارات اللي بتفوت الواحد واللي خلاني اخد بالي من الموضوع دا جملة سمعتها في فيلم آسف على الازعاج وقالها محمد شرف لما كان بيقول قطر الشغل اللي لازم تلحقة وهو كان فاكر انه قطر الناس بتركبه بتشتغل عشان عايزين كمساريه لحد ما فهموه الحكاية وقال تركب قطر الشغل يادوب تعمل لك قرشين تلاقي قطر الجواز فاتك تحاول تلحقة تلاقي قطر العمر اتقلب بيك في قليوب

كلنا رابطين حياتنا بمراحل كل مرحلة ورا التانيه لازم الاول نلحق قطر الشغل عشان نلحق قطر الجواز مع الاعتبار ان في قطر العمر اللي لازم يوصلنا لمحطات قطرات الشغل والجواز في الاعمار المناسبة

ليه دايما رابطين مراحل حياتنا بمواعيد وتوقيتات معينه ان فاتت فات معاها اللي بنتمناه واصبح الضياع هو مصيرنا

ليه الجواز له سن معين ومرحلة معينة لازم نلحقها (ودا مش تناقض مع فكرة الزواج المبكر اللي اتكلمت عنها وان كنت من اشد الناس ايمانا بيها )

وليه قطار الشغل في بلدنا بالذات او وطننا العربي مربوط بعمر معين قبل منه يبقى كدب او غير محسوب من خبرة الانسان و بعد منه يبقى متأخر في حياتك العملية والخبرة بتاعتك

وليه قطار التعليم له سن معين بعد منه انت متأخر واكتر منه يبقى انت بتضيع وقتك

في وسط قصة القطارات اللي لازم نلحقها دي افتكرت واحد اعرفه كويس جدا ربما مفاتوش ولا قطر وربما مركبش ولا قطر منهم اولا هو خريج كلية السن قسم لغة ايطاليه اشتغل في شركة وعشان يلحق قطر الزواج اتجوز بناءا على اختيار اهله وفضل متزوج 20 سنة وقرر السفر للولايات المتحده ومكانش سعيد في زواجه لأسباب تخصه هو بالاضافه إلى انه لم ينجب وكان بدأ يحضر ماجيستير ودكتوراه في تخصص لا يمسه من قريب او بعيد وهو الاقتصاد فبقى دكتور في الاقتصاد وهو في عمر 46 سنة تزوج من اجنبية انجبت له ولد وبنت واسلمت وعمره حاليا 52 سنة ولكن لما نشوفه نشعر انه شاب في الثلاثين من عمره لان حياته في عربية ملاكي ملهاش دعوة بسكة القطارات نهائي وطبعا مش عشان هو غني فاشترى عربية ملاكي او خصوصي لا عشان هو قرر ان حياته تكون خالية من القطارات زي الاشخاص اللي بيقرروا ان حياتهم تكون خالية من الكوليسترول

افتكر قصة ظريفة حصلت لي قريت اعلان في الاهرام عن شركة عايزة باحث تسويقي تكون خبرته في حدود ال 3 سنوات بعت السيرة الذاتيه بتاعتي وانا خبرتي فيها 6 سنوات 3 سنوات قبل ما انهي تعليمي و3 بعد ما انهيت تعليمي

لاقيت اللي بيعمل معايا المقابلة بيقولي لا خلينا في السنين بعد التخرج فسألته وسنين قبل التخرج لا ليه هي مش خبرة قال لي لا احنا في مصر مبنعترفش بسنوات قبل التخرج قولتله هي السنوات دي كنت بلعب فيها ؟؟؟ انا كنت باشتغل وكسبت فيها خبرة ربما غيري ماكتسبهاش وعموما لو على السنوات المطلوبه للخبره انا مستوفيها وطبعا انا نهيت الحوار لاني عارف انه جدل ربما منوصلش فيه الا لانه يقولي هانتصل بيك بعدين

وطبعا دي نظرة قطارات السكة الحديد اللي خلت مدير موارد بشرية يفكر بالاسلوب دا ولاننا محصورين في قطارات السكة الحديد فبنركب القطر واحنا محشورين وسط كل البشر اللي قرروا يلحقوا القطر يقفوا او يركبوا عالشبكة مش مهم المهم انهم يلحقوا القطر ولما يلحقوا القطر يكتشفوا انهم في رحلة الوصول للقطر فات عليهم 100 قطر ومحاولوش يوصلوا ليه بس عشان يلحقوا قطر بعينه

ودا شكل الناس اللي عايزين يلحقوا القطارات

يا ترى نبقى معاهم ولا نشوف عربية ملاكي

واهو كله كلام

هناك تعليقان (2):

mimi يقول...

بصراحة

دماغي تفكيرها أتغير من ناحية القطارات دي...

أسلوبك مقنع جدااااااااااا


ياريت تعيد نشر البوست ده من جديد

خللي الفكر ده يطلع للنور

أو ممكن أستلفه منك؟؟

mimi يقول...

أنا كمان هركب الملاكي

ده فرمان ... هههههههههه