السبت، 25 أكتوبر 2008

عايز أتجوز 3 .... عبده المفتح

الحمد لله كل يوم ناس جديده بتشوف المدونه بس اول ما بيفتحوا بيقروا الصفحة اللي في المقدمه ويبدأوا يعلقوا على الموضوع دا بعينه وبذاته حتى الان لسه المدونه قاصره على دائرة الأصدقاء بس دا في حد ذاته رائع بالنسبة ليا ولكن لأن بقت هوايتي اني اكتب المواضيع في تسلسل فعشان نفهم صفحة المقدمة ضروري نقرا المواضيع التي تمت لها بصله زي المواضيع اللي هاكتب أسمائها وبمجرد الضغط عليها هتفتحلك صفحة الموضوع

عايز أتجوز

عايز أتجوز 2


عبده المفتح


عبده المفتح دا واحد هتلاقيه في كل مكان ... في أي مقر عمل .... في أي مواصله .... في أي شلة صحاب هتلاقيه دايما وسط كل الناس .... ممكن مره تلاقيه مسلم .... وممكن تلاقيه مسيحي .... ولو عندي درايه بطباع اليهود كنت قولتلكم هايكون موجود ولا لا بس في الغالب موجود

دايما عامل نفسه عارف كل حاجه وكل المواقف والاحداث مرت عليه وعنده بيها خبره كافيه لا تضاهى لا وبيفهم أكتر من كل الناس وكل الناس عنده مبتفهمش وهو واجبه الناصح الامين اللي لازم يدل الناس على سكة الصح

عبده المفتح لما بيعرف ان واحد هايتجوز لازم يروح يدله وينصحه ويفيده ويقف جنبه .... راجل طيب يا جدعان

عبده المفتح عرف ان مصطفى سلامه هايتجوز ( مين مصطفى سلامه دا ؟؟ ) يعني هو احنا كنا عرفنا مين عبده المفتح اهو 2 من اي خيال

عبده المفتح : ايه يا درش اخبارك ايه يا برنس ؟؟؟

مصطفى : ابو عبد ازيك يا مان ... انا الحمد لله تمام انت عامل ايه

عبده : الحمد لله ... انا سمعت انك هاتتجوز صحيح ؟؟

مصطفى : الحمد لله ياعم لاقيت بنت الحلال ورايح اتقدم لها كمان يومين

عبده : طب فل أوي كويس اني لحقتك في الوقت المناسب اصل انا عديت عالموقف دا كتير ما انت عارف انا خطبت مرتين وكنت ماشي مع البت رشا وكانت عايزه تشنكل العبد لله بس انا نفدت بجلدي ولا البت سهام .... عملت اللي ميتعملش عشان تشنكل اخوك لكن على مين .... المهم يا معلم انت ضامن اللي انت رايح تخطبها دي

مصطفى : (شسشسشسب .... صوت شفطة الشاي ) اكيد ياعم اومال هاخطب اي واحده والسلام سألت واتقسطت ولفيت ودرت ... مسمعتش عليها كلمة وحشه .... الكل بيشكر فيها وفي أهلها

عبده المفتح : اهو دا اللي يقلق البت المفتحه مبتلعبش مع شباب حتتها ... فعشان كده بيقولوا عليها تمام ... لكن هي بره حتتها عامله ايه ما انت عارف بيخرجوا من باب الشارع باللبس التمام والله اعلم بيروحوا فين وبييجوا منين

مصطفى : ( وشه محمر شويه ) ياعم حرام عليك البت من البيت للجامعه ومن الجامعه للبيت

عبده : ( قرب شويه من درش ) طب فاكر الواد حسن سوكا اللي كان معانا في تجاره .... مش كان ماشي مع البت ولاء 3 سنين ؟؟ ولما جه يخطبها سأل ولف ودار في شارعها وحتتها والكل قاله تمام وبعد الخطوبة والشبكة والذي منه وبعد ما دفع دم قلبه في الشبكه عرف من وليد ابو طويله صاحبنا انها كانت ماشيه مع علاء العمده وانا اللي شوفتها وعرفت وليد ... شوفت بقى ... النسوان اليومين دول مش مضمونين يا درش وانا بنصحك عشان مصلحتك وانت عارف انا بعزك اد ايه

مصطفى : (الفار بدأ يلعب في عبه ) ياعم دي جارة اختي وساكنه معاها في نفس العمارة واختي عرفاها من زمان

عبده : ماهو النسوان مبياخدوش بالهم من حركات بعض ... هي ساكنه في الحتة اللي وصلتك فيها من اسبوع ؟؟ تمام انا عندي اللي يجيبلك قرار الموضوع دا

مصطفى : مين ؟

عبده : هيثم الحوارتي .... ما انت عارفه ياعم الواد دا دايس الحته دي ويعرف بناتها موزة موزة .... مافيش حته الا وزارت العربيه بتاعته انا اديله الو وتقابله وشوف بس متقلوش انها ليك كانك بتسأل لواحد صاحبك يعني

مصطفى : ( عمال يهري وينكت جوه نفسه ) شغال يا عم عبده كلمه

عبده : (بعد ما ضرب زراير التليفون ) هيثم باشا ازيك يا برنس اخبارك ايه يا كبير .... طب تمام .... بقولك يا هيثم عايزينك في موضوع كده انا ومصطفى سلامه في واحد صاحبنا متعرفوش عايز يخطب من نواحيكم وانت ادرى الناس بناسها .... لا لا خلي الاسم والكلام دا لما نتقابل بكره يناسبك ؟؟ اشطه يا كبير سلم

مصطفى مشي وليلته كانت أطول من ليلة نتيجة الثانويه العامه طول الليل على جمر مستني الصبح يارب بعد ما سألت وعرفت واتقسطت ممكن يطلع في البنيه حاجه هو الواحد مش مكتوب له يستقر في بيت ولا ايه .... خلصت الليله وراح الشغل وعينه وارمه وخلص يوم الشغل وبعد معاناه قابل عبده المفتح اللي خده وطلع على هيثم الحوارتي وبعد السلامات والذي منه بدا الحوار

مصطفى : عبده كان قالك يا هيثم عن واحده عايزين نسأل عليها عشان واحد صاحبنا ناوي على جواز

هيثم : تمام اسمها ايه بقى ؟؟

عبده : ( كركركركر .... صوت حجر التفاح اللي بيشد منه ) اهم من اسمها ياعم هيثم تعرفنا بالتفصيل لو في حاجه متخبيش علينا

هيثم : ياعم عيب هو انا هاغشك المهم الاسم ايه

مصطفى : سناء الصاوي ... تعرفها ؟؟؟

الحوارتي : اخت علي الصاوي ؟؟ اومال ياعم عارف البيت دا كويس دا انت صاحبك حظه مع اهلها تمام انما الله يكون في عونه معاها عيله مخها تعبان لا بتكلم ولاد ولا حتى بنات

مصطفى : (الروح ردت له ) يعني اقول لصاحبي يتطمن ؟؟؟

هيثم : لا ياعم تمام ربنا يعينه على مخها القفل بس

قام مصطفى وعبده المفتح بعد الشاي والمشاريب والترحاب والسلامات والتشكرات والذي منه لكن المفتح حس انه مش عارف يعمل مفتح فقعد يعصر دماغه لحد ما لقى تفتيحه تانيه

عبده : بص بقى يا برنس البت طلعت تمام اهي هنيالك بس نصيحة من اخوك وانت عارف غلاوتك عندي خليك تقيل النسوان على قفا من يشيل ومش لاقيين جواز فلو ابوها قالك عايزين قوله مش مقدرتي اسمع كلامي ... الواد عادل الاسيوطي راح يخطب من شهرين اهل البت طلبوا كل حاجه يعيني الواد كع دم قلبه ومقالش تلت التلاته كام واهي راكبه اهي ومدلدله اوعى تعمل زيه خليك زي اخوك لو تشوفني في البيت اسد لاني مليت شروطي من يوم ما روحت دلوقتي ادخل البيت بس .... ارمي الابره اسمع رنتها

تليفون عبده المفتح يرن ومكتوب على شاشته الحكومه وبينه وبين نفسه استر يارب

عبده : الو ايوه يا حياتي

الحكومه : انت فين يا سبع البرمبه

عبده : مشوار بس مع واحد صاحبي كده وجاي على طول تحبي اجيب حاجه معايا وانا جاي

الحكومه : هو انت كنت عايز متجيبش ؟؟ لو جيت وايدك فاضيه تبات عند امك انا مش الخدامه اللي جبهالك ابوك كل يوم طبيخ طبيخ انا زهئت .... وبعدين انا نازله رايحه لسوسو اختي عشان عيانه هاسيبلك الواد صبحي تخلي بالك منه وتجيب اكل ليك وليه

عبده : اوامرك يا حبيبتي ... حاجه تانيه ؟؟؟

الحكومه : متتأخرش بره وبطل قاعدة القهاوي وفر القرشين للبيت بالسلامه ( قفلت السكه )

عبده : ( وكأنه لسه بيتكلم ) بقولك ايه انتي طلباتك كترت اوي ما تقصري وتخلي ليلتك تعدي ..... دا انتي ماتربتيش صحيح .... طيب على الله ارجع الاقيكي ومتجيش من بيت اختك الا لما اجي اخدك ( قال يعني قفل السكه) شوفت يا درش نسوان متجيش الا بالعين الحمرا خليك زي اخوك كده حمش


هو دا بقى عبده المفتح اللي بينط في كل جوازه ..... كل راجل يخلي باله من عبده المفتح ... واللي عجبه الموضوع يسمعنا رأيه

وأهو كله كلام

هناك 5 تعليقات:

Rado يقول...

فعلا عبده المفتح راشق فى كل جوازه ولازم يثبت ذاتة ويظهر عقدة النقص اللى عنده
لكن برده مننساش ان اللى عمله عبده ممكن يكون له ايجاب انه خلى الزبون يسال برده ويطقس من باب تانى قبل الطوبة متيجى فى المعطوبة
ونرجع نقول ياريتنا اللى مش بتجيب همها
خلاصة الموقف
اذا كان اللى بيتكلم اهبل فالمستمع لازم يكون عاقل
يعنى دور الكلام فى مخك ومش كلام عبده المفتح قران
وفنفس الوقت مش كلام شيطان فرب ضارة نافعة ويرشدك بدون قصد اللى نقطة كانت غايبة عنك ولا ايه؟؟؟
وشكرا لاخويا وصديقى عاطف على الافكار الجامدة اللى بيتحفنا بيها كل يوم

غير معرف يقول...

أين الجديد؟؟؟؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

اولا - ربنا يبارك فيك ويجعلك نورا تمشى على الارض..
ثانيا-موضوعك اكثر من رائع ..سلمت وسلمت يداك ودائما الى الامام
ثالثا-وهذا هو الاهم ربنا يرزقك بالزوجة الصالحة .. ولا يستطيع عبد المفتح ولا المقفل ان يتدخل (هههههههه)

غير معرف يقول...

اخى احمد
ممكن توضح موضوع تسجيل الميل ده
وهل الموضوعات مش هاتنزل بشكل تلقائى هنا؟
لك تحياتى

mimi يقول...

ربنا يبعد عننا عبده المفتح وأشباهه وأمثال أشباهه