الخميس، 2 أكتوبر 2008

إزاله لغرض التطوير 8

لمتابعي المدونة الكرام حتى تتضح فكرة هذا الموضوع فضلا وليس أمرا الرجاء متابعة المواضيع السابقة بنفس المسمى إزاله لغرض التطوير

إزاله لغرض التطوير 1

إزاله لغرض التطوير 2

إزاله لغرض التطوير 3

إزاله لغرض التطوير 4

إزاله لغرض التطوير 5

إزاله لغرض التطوير 6

إزاله لغرض التطوير 7

يا حلاوتك يا برتقالي

دايما كنت باحس ان اللون البرتقالي دا لون مايع لاهو محصل اللون الاحمر ولا هو محصل اللون الاصفر لون واقف في النص وكنت ساعات بشوفه أصفر أو لو غامق حبتين أشوفه أحمر ( عمى ألوان بعيد عنكم ) وزيه زي ألوان كتير مايعه زي التركواز والجانجا والالوان الغريبه دي

بس مانكرش اني بحب اللون دا وخصوصه انه بيليق جدا مع اللون الأزرق واللون الأزرق دا حبيب قلبي لوني المفضل لدرجة ان في 2 من اصدقائي مسميني الرجل الأزرق

لكن ماعرفش وانا باتفرج على اعلان موبينيل وهو بيقول فرحه فرحه فرحه ياحلاوتك يا برتقالي ... مش عارف ليه حسيت انه عامل زي لون الشعب المصري شعب متفهملوش حاجه ولا حاله وكل يوم في حال وكل واحد برأي وكل انسان وعجباه دماغه
وعلى رأي الشاعر مصر أم الدنيا وفرنسا أم اللمبي
الغربة بتخلي مخ الناس تلسع كنا في سوبر ماركت انا واصحابي بنشتري شوية طلبات وانا بشتري عصير والعصير كان فيتراك مصري اكيد .... الراجل اللي بيحاسب بيسأل دا تمنه في مصر نص تمنه هنا ؟؟؟ قولتله لا هي نفس القيمه بعد التحويل من دينار ليبي لجنيه مصري ... اللي واقف معاه عالكاشير مصري قال مصر ارخص من هنا ياعم .... قولتله خليك انت عايش في الوهم وهي نفس القيمه مافيش فرق ..... وبيني وبين نفسي بقول يمكن ارخص كمان لان هنا مافيش ضريبة مبيعات
رامي واحد صاحبي اللي كان بيجادلني في موضوع عادل امام طلع قالي لا مصر ارخص من هنا .... رد اللي بيحاسب وهو ليبي قال اه والعيش في كل حته .... جمله مليانه سخريه وتحزن والله .... خرجنا من المحل وصاحبي بيقولي انت بتقول كده بتدي انطباع سيء عن بلدك قولتله انطباع سيء عشان علبة العصير هنا هي نفس التمن في مصر ؟؟؟ تاني حاجه مصر مش جنه يعني زي ما انت متخيل قالي لا جنه قولتله ولما هي جنه سيبتها واتغربت ليه هي لو جنه مش هتلاقي في دولة زي ليبيا عدد المصريين اكتر من السكان الاصليين ( ليبيا تعدادها 5 مليون ونص والمصريين تعدادهم هنا 6 مليون و200 الف )
طلع أبو طه ( صاحبنا معانا ) يقول لا انا طالع اتفسح ... قولتلهم خلاص انا اللي كنت شحات في بلدنا وطالع ادور على لقمة العيش بره .... ولأن ليا باع طويل في الغربة والمرمطه بره مصر افتكرت ايام السودان وايام الغربه فيها وافتكرت المصريين هناك لما كانوا بردو بيقولوا نفس الكلام ... وانا مكنتش بجادلهم كده انا كنت بقول نفس الكلام بتاعهم ان مصر جنة الله في الأرض
طلع رامي يقولي اهم من ان بلدنا زفت اننا مننشرش غسيلنا الوسخ ... قولتله ومين قالك انه مش منشور احنا اكتر دوله عربيه طالع منها قنوات فضائيه والبرامج بتاعتها بسم الله ما شاء الله فضحانا ليل ونهار قالي ماحنا لازم نسكت ومنقولش كده .... ضحكت وقولتله انت بالظبط زي اللي يعرف واحد عنده سرطان وبتقوله اوعى تقول اه عشان الناس متعرفش بدل ما تكتم الآه بتاعته وديه مستشفى للسرطان
الكل ضحك وبدأنا نتكلم عن الشغل اللي هيبدأ وانا بافتكر نكته ظريفه اوي
3 دخلوا كهف مصري وامريكي وصومالي ناموا 300 سنه وصحيوا الامريكي راح بلده فتح التلفزيون لقى المذيعه بتقول ستقاوم القوات الامريكيه القوات الصوماليه المحتله حتى اخر جندي لديها
والصومالي فتح التلفزيون لقى المذيع بيقول اجتاحت القوات الصوماليه ولاية نيو جيرسي واحتلت كل نقاطها الحصينه
اما المصري فتح التلفزيون فلقى اوبريت اخترناه وبيعناه علشان كده احنا اخترناه
عين في الجنه وعين في النار يا مصريين .... عين في حب مصر وعين في كره وضعها .... وبين دا ودا الحب كده على رأي ام كلثوم .... مش عايزين تتكلموا عشان لو اتكلمتوا هيبان حال بلدكم فبتقبلوا بالوضع الحالي حتى تتفاخروا بما ليس فيكم
وعندكم قدرة رائعه على نسيان اي حد يسيء لكم وصبورين اوي على كل قرف موجود ما بينكم ( ايام ما كنت في السودان واحد سوداني بيقولي الشعب المصري شعب مسالم بطبعه 500 سنه صابرين على العثمانيين والاتراك )
وأهو كله كلام

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

كلام جميل مقدرش اقول حاجه عنه